Pojmenujte planetku: NASA hledá jméno pro příští cíl sondy New Horizons

10.11.2017 - Stanislav Mihulka

Prvního ledna 2019 se sonda New Horizons přiblíží k planetce 2014 MU69. Jak se bude v té době jmenovat?

Mise New Horizons - Jak asi bude vypadat přiblížení sondy New Horizons k novému cíli?

Na Nový rok 2019 by úspěšná americká sonda New Horizons měla proletět kolem svého dalšího cíle. Jde o planetku z Kuiperova pásu, která nese označení 2014 MU69. Nepříliš atraktivní jméno  název pochopitelně nezapadá do současné strategie otevřenosti NASA a rádi by jej proto změnili.

TIP: Příležitost, nebo zoufalý pokus? Název budoucí kolonie na Marsu je na prodej

Podobně jako u dřívějších misí se NASA obrácí na veřejnost, aby jim s výběrem jména pro planetku pomohla. Na webových stránkách Frontiers Worlds tak můžete hlasovat, zda New Horizons zamíří k „jednomu z vrcholů Kilimandžára“, proletí kolem „Thorova kladiva“, nebo zda půjde o návštěvu takříkajíc „Novoroční“. Pokud si z navrhovaných názvů nevyberete, můžete sami navrhnout vlastní pojmenování.

Cíl mise 2014 MU69

Planetka 2014 MU69 byla objevena Hubbleovým teleskopem při hledání možných cílů pro misi sondy New Horizons. Planetka 2014 MU69 se tak stala prvním vesmírným tělesem, které bylo vybráno jako cíl sondy až poté, co dotyčná sonda odstartovala.

TIP: Sonda New Horizons zná svůj příští cíl: Míří k planetce v Kuiperově pásu

Plantetka 2014 MU69 má velikost 30-45 km a Slunce oběhne jednou za 293 let. Je asi desetkrát větší než průměrná kometa a podle odborníků představuje typické těleso Kuiperova pásu. Podle nedávných pozorování to možná není jeden, ale hned dva objekty v těsné blízkosti.

• Zdroj fotografií: NASA / JHUAPL / SWRI / Carlos Hernandez