Pokrok autonomního létání: Bizjet Vision G2 v případě potřeby sám přistane

01.11.2019 - Stanislav Mihulka

Co dělat v situaci, kdy pilot není schopen řídit letadlo a žádný superhrdina zrovna není k dispozici? Výrobce Cirrus Aviation nabízí jednotlačítkový režim autonomního bezpečného návratu na zem

<p>Futuristický bizjet Vision G2 - systém „Bezpečného návratu“ dokáže autonomně přistát i bez pilota</p>

Futuristický bizjet Vision G2 - systém „Bezpečného návratu“ dokáže autonomně přistát i bez pilota


Reklama

V řadě dramatických příběhů se objevila zápletka, která počítá s tím, že letadlo, nejlépe plné lidí, z nějakého důvodu přijde o své piloty. V takové chvíli se obvykle zázračně objevuje bývalý vojenský pilot mezi cestujícími anebo podobný hrdina, který nakonec dokáže s bezmocným strojem přistát. V budoucnu ale nejspíš taková zápletka ztratí smysl.

Výrobce letadel Cirrus Aviation nedávno ohlásil, že jejich menší pasažérské letadlo G2 Vision bude mít novou funkci „Safe Return“, čili „Bezpečný návrat“. V nouzové situaci palubní inteligence letounu proskenuje okolí, vyhledá nejbližší letiště, vyvolá poplach u záchranných složek, a pak vlastními silami přistane, pokud možno bezpečně. Systém mohou spustit i cestující, stisknutím jediného nápadného tlačítka.

TIP: Airbus, Rolls-Royce a Siemens staví hybridní elektrický letoun

Vision nebo též Cirrus Vision SF50, je malý šikovný stroj pro jednoho pilota a šest pasažérů. Může létat ve výšce až 8 500 metrů, maximální rychlostí 560 kilometrů za hodinu, a doletí až do vzdálenosti 2 222 kilometrů. Již teď mají tyto stroje k dispozici důmyslný záchranný padák, který je v případě fatální poruchu snese na zem. Možnost autonomního nouzového přistání jejich bezpečnost ještě podstatně zvýší.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Spisovatel pečlivě budoval svou image dobrodruha. Vpravo Karel May (1842–1912) jako Old Shatterhand, vlevo na snímku z roku 1905.

Zajímavosti

Červené světlo pomáhá stárnoucím očím

Věda

Ledoví obři Uran a Neptun

Vesmír

Na sklonku života pobýval Václav Eusebius v Roudnici nad Labem.

Historie

Původně Messerschmitt Bf 109, později Avia S-199, která se v roce 1948 dostala do Izraele a bojovala v izraelsko-arabských válkách

Válka

Horal každým coulem

Symbolem horolezectví a života ve vyšších nadmořských výškách by mohl být jak divoký (Bos mutus) a jeho domestikovaná forma jak domácí (Bos grunniens)Tento mohutný sudokopytník s dlouhou srstí obývá oblasti střední Asie a žije v nadmořských výškách až kolem 5 500 metrů nad mořem (nepotvrzené údaje uvádí i 6 100 m n. m.). Díky velmi dobře tepelně izolující srsti a mnoha dalším adaptacím pro život na vysokohorských loukách a náhorních plošinách byl tento druh skotu ceněn již ve starověku. Dodnes je domestikovaná forma jaka využívána šerpy k vynášení zavazadel horolezcům v Himálaji. Jak přitom není žádný střízlík – velcí samci přesahují hmotnost jedné tuny a v plecích mohou dosáhnout výšky 2,2 metru. Samice jsou v porovnání se samci asi o třetinu menší. Také domestikovaní jaci zdaleka nedosahují velikosti svých divokých předků, samci váží maximálně 580 kilogramů.

„Nízkohorská“ nemoc

Mezi adaptace, které jakům umožňují obývat nehostinné prostředí vysokých horstev, patří celkově větší plíce a srdce, než jaké má skot žijící v nížinách. Tito kopytníci mají také lepší schopnost přenosu kyslíku v krvi díky fetálnímu hemoglobinu, který u nich zůstává aktivní po celý život. Jaci jsou tak dobře přizpůsobeni svému prostředí, že v nížinách poměrně rychle hynou! Ohrožují je zde běžné nemoci a teploty nad 15 °C.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907