Polární výtrysky černých děr ovlivňují tvorbu hvězd v galaxiích

16.11.2016 - Stanislav Mihulka

Ze supermasivních černých děr tryskají polární jety a vznikají při tom nové hvězdy

Rádiová galaxie Hercules A -<p>Některé supermasivní černé díry vytvářejí ohromné polární výtrysky hmoty</p>
Rádiová galaxie Hercules A -

Některé supermasivní černé díry vytvářejí ohromné polární výtrysky hmoty

Některé supermasivní černé díry v centru galaxií jsou vcelku tiché a klidné, jako například ta v Mléčné dráze. Jindy zase vyvrhují mohutné polární jety, obvykle dvojice protilehlých výtrysků hmoty, které dosahují ohromných vzdáleností.

Astrofyzici teď zjistili, že tyto polární jety mohou významně ovlivňovat tvorbu nových hvězd v domovských galaxiích. Rozpohybují totiž a také zahřejí ohromná množství mezihvězdného plynu a prachu, což po nějakém čase vede ke vzniku nejedné hvězdy.

Vědcům to prozradil výzkum blízké galaxie IC 5063, který uskutečnili s využitím soustavy radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter Array) Evropské jižní observatoře (ESO). Jde o takzvanou Seyfertovu galaxii s aktivním galaktickým jádrem (AGN). To představuje supermasivní černá díra, obklopená akrečním diskem hmoty, která padá do černé díry a jasně září.

TIP: Proč u některých objektů pozorujeme silný polární výtrysk?

Polární výtrysky ze supermasivní černé díry této galaxie dosahují do vzdálenosti 3 tisíce světelných let. Přitom protínají molekulární mračna a rozhýbou a ohřejí jejich materiál, obvykle několikanásobně oproti okolí.

National & Kapodistrian University of Athens