Pomoc z rybníka: Mikrořasy ve „skafandru“ léčí závažnou pneumonii

29.09.2022 - Stanislav Mihulka

Vylepšené mikrořasy s nákladem antibiotik jsou velmi účinné proti těžkému bakteriálnímu zápalu plic

<p>Chlamydomonáda ve „skafandru“ na snímku z rastrovacího elektronového mikroskopu. <em>(foto: UC San Diego, Fangyu Zhang, Zhengxing Li, CC BY 4.0)</em></p>

Chlamydomonáda ve „skafandru“ na snímku z rastrovacího elektronového mikroskopu. (foto: UC San Diego, Fangyu Zhang, Zhengxing Li, CC BY 4.0)

Chlamydomonády nebo též někdy česky pláštěnky druhu Chlamydomonas reinhardtii, jsou mikrořasy – jednobuněční zelení bičíkovci. Vyskytují se běžně ve sladké vodě i ve vlhké půdě a vědci si je oblíbili jako modelové organismy. Chlamydomonády nalezly uplatnění v biotechnologiích a jak se zdá, mohou se prosadit i v medicíně.

Tým odborníků Kalifornské univerzity v San Diegu totiž tyto mikrořasy velmi úspěšně využil v léčbě smrtící pneumonie. Své výsledky zveřejnili v časopise Nature Materials. Joseph Wang, Liangfang Zhang a jejich kolegové navlékli živé chlamydomonády do nanosfér z biologicky rozložitelného polymeru. Nanosféry jsou jako maličké skafandry, které obsahují náklad antibiotik.

Živí mikroboti

Zároveň jsou ještě obalené membránou neutrofilů, čili mikrofágů, běžného typu bílých krvinek. Tyto membrány mají schopnost pohlcovat a neutralizovat zánětlivé molekuly, které produkují jak útočící bakterie, tak i bránící se imunitní systém. Tímto způsobem vznikli z chlamydomonád mikroboti.

Badatelé tyto mikroboty aplikovali přímo do plic laboratorních myší, které byly nakaženy velmi závažnou formou pneumonie. Původcem této infekce jsou bakterie druhu Pseudomonas aeruginosa. Pokud je infekce neléčená, nezřídka končí smrtí. Mikrořasy ve skafandrech poté náhodně rejdily v plicích myší a vypouštěly tam antibiotika.

TIP: Kapky s geneticky upravenými bakteriemi chrání proti meningokoku

Výsledky experimentu byly ohromující. Vylepšené chlamydomonády vyčistily jinak jen obtížně léčitelnou infekci do jednoho týdne. Po uplynutí jednoho měsíce byly všechny myši léčené mikrořasami naživu, zatímco všechny neléčené myši zemřely během prvních tří dnů. Imunitní systém vyléčených myší nakonec bezezbytku zlikvidoval jak použité chlamydomonády, tak i jejich „skafandry“. Vědci pokračují ve vývoji této pozoruhodné léčby, která by se mohla uplatnit i u dalších onemocnění.