Pomůže „pivo před vínem“ proti kocovině? Podle nového výzkumu nikoliv

09.02.2019 - Stanislav Mihulka

Pít pivo před vínem, nebo po něm? Na kocovinu to podle studie nemá zásadní vliv

Pořadí vypitých skleniček vína a půllitrů piva nemá podle nové studie rozhodující vliv na to, jak se budete druhý den cítit. Ve své nedávné studii to potvrdili němečtí vědci.

Badatelé oslovili 90 dobrovolníků ve věku mezi 19 a 40 lety, kteří byli v celkově dobré kondici. Tito lidé souhlasili s tím, že budou pít alkohol ve jménu vědy. Účastníky experimentu rozdělili do tří skupin. V první z nich vypili 5 půllitrů piva (s 5 procenty alkoholu), po nichž přišly řadu 4 velké sklenice vína (s 11 procenty alkoholu). Druhá skupina pila stejné množství alkoholu, ale v opačném pořadí, zatímco třetí skupina dobrovolníků pila buď jenom víno, nebo jenom pivo. Dobrovolníci přitom měli hodnotit, jak jsou opilí.

TIP: Vědecky ověřeno: Jedna sklenice piva podporuje kreativitu

Po bujaré části experimentu strávili jeho účastníci noc a následující den v rukou lékařů, kteří sledovali jejich fyzický i psychický stav. Po týdnu se experiment opakoval, ale lidé z první a druhé skupiny si prohodili pořadí nápojů, zatímco ve třetí skupině si prohodili nápoj, který konzumovali.

Výsledky experimentu jednoznačně ukázaly, že pořadí pití piva a vína nemá prakticky žádný vliv na to, jakou kocovinu pak lidí mají. Se závažností kocoviny souvisely jen dva faktory. Následná kocovina byla horší, když lidé udávali větší opilost, a když v průběhu experimentu zvraceli.