Pomůže životnímu prostředí geneticky upravená barevná bavlna?

Genetici upravili geny bavlníku a podařilo se jim získat různobarevnou bavlnu

17.08.2020 - Stanislav Mihulka

Barvení látek si vybírá značnou daň na lidském zdraví i na životním prostředí. Do vod se při něm leckdy dostává toxický koktejl chemikálií. Australští genetici vymysleli nový trik, díky němuž by se bylo možné do značné míry vyhnout barvení bavlny. To by v budoucnu mohlo podstatně snížit zátěž, kterou tento výrobní proces přináší.

Colleen MacMillan a její spolupracovníci využili technologii editování, tedy přepisu genů a změnili s její pomocí barvu vláken, jaká narostou na rostlinách bavlníku. Prozatím jim vlákna bavlny vyrostla jen v rámci experimentu na Petriho miskách, i tak jde ale o zajímavý úspěch. Jejich cílem je vytvoření nových odrůd bavlníku, z nichž bude možné získat bavlnu v rozmanitých barvách.

TIP: Biotechnologové se chystají vyčarovat rajčata s pálivými látkami chilli papriček

Podle MacMillanové by barevná bavlna mohla změnit celý textilní průmysl. První výsledky vypadají slibně. Editováním vybraných genů se vědcům podařilo vytvořit bavlněná vlákna ve velmi pěkných barvách – od krásně jasně žluté, přes zlatooranžovou a tmavě purpurovou, až po černou. Přitom právě oblíbená černá barviva bývají pro životní prostředí velmi škodlivá.

CC0 Creative Commons