Postapokalyptické Rusko: Na Sibiři padá z nebe jedovatý černý sníh

18.02.2019 - Stanislav Mihulka

V sibiřském Kiseljovsku v Kuzněcké pánvi napadl černý sníh. Podle ekologů jde o doklad ekologické katastrofy

<p>Černý sníh v ruském Kiseljovsku.</p>

Černý sníh v ruském Kiseljovsku.


Reklama

Toxický sníh napadal ve městě Kiseljovsk v Kuzněcké pánvi, která je známá svými ložisky černého uhlí. Podle odborníků je ale tento sníh velmi nebezpečný. Je totiž smíchaný s jedovatým černouhelným prachem, který se dostal do ovzduší kvůli naprostému zanedbávání ochrany životního prostředí i bezpečnosti provozu v otevřených důlních jámách v této oblasti.

Podle všeho nejde o žádnou výjimku a odporný toxický sníh je v Kuzněcké pánvi spíše pravidlem. Podle místních je v zimě těžší najít bílý sníh, než tento černý. Ve vzduchu je prý neustále ohromné množství jemného uhelného prachu, který tam všichni dýchají. Uhelný prach přitom obsahuje těžké kovy včetně arsenu a rtuti. Špinavý vzduch je patrný zejména v zimě, kdy nebezpečný prach obarví sníh. Na Sibiři jsou podobné katastrofální události v životním prostředí poměrně běžné.

TIP: Nejen zdraví: Znečištěné ovzduší škodí i naší inteligenci

Kuzněcká pánev je jedním z největších nalezišť černého uhlí na světě, o rozloze přes 26 tisíc čtverečních kilometrů. Podle nedávných statistik je zde průměrná doba dožití ještě o 3 až 4 roky nižší, než ve zbytku Ruska. A to je co říct - střední délka života je v Rusku jen 71,59 let, v České republice je to 78,33 let. V regionu se také vyskytuje nadprůměrný počet onemocnění rakovinou, tuberkulózou nebo dětskou mozkovou obrnou.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Potápěč, který žraloky býčí krmí, je vybaven nejen zkušenostmi, ale rovněž drátěnou košilí. (foto: Shutterstock) 

Příroda

Richard III. (1452–1485) měl drobnější skoro ženskou postavu a pohlednou tvář.

Historie

Dopadnout na polštář 

airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlost

Airbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Design orbitální stanice Voyager Space Station společnosti Orbital Assembly Corporation.

Vesmír
Revue
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907