Potřebujete geniální nápad? Nová studie naznačuje, jak k němu nejsnáze dojít

Někomu při přemýšlení pomáhá cigareta, jiný dává předost namáhavé fyzické aktivitě, józe či usilovnému soustředění. Nová studie naznačuje, co je pro kreativní myšlení ideálním dopingem

11.10.2022 - Stanislav Mihulka



Když usilovně přemýšlíme a ze všech sil se soustředíme na nějaký záludný problém, často je výsledek takového snažení nevalný. V takové situaci může pomoci odreagování. Jak dobře věděl už Archimédés, dobré i geniální nápady mohou příjít třeba při koupeli. Na fenomén „efektu sprchy“ se v nedávném výzkumu zaměřil tým psychologů, který vedl Zac Irving z americké Univerzity ve Virginii a jeho kolegové.

Vědci studovali „efekt sprchy“ již dříve, ale výsledky byly rozporuplné. Některé studie naznačovaly, že „nenáročné aktivity“ podporují kreativní myšlení. Jiné výzkumné práce tento vztah nepotvrdily. Irving je přesvědčený, že tento nesoulad vznikl kvůli problémům s designem dřívějších experimentů.

Myšlení ve sprše

Jde o to, že badatelé často studovali „efekt sprchy“ s využitím nějaké nudné, bezduché činnosti, jako je třeba zírání do zdi. Irving a jeho tým jsou přesvědčeni, že vznik neotřelých a geniálních nápadů vyžaduje aktivity, které nezatáhnou mozek do bezbřehého chaosu zcela nahodilých myšlenek, k čemuž dochází při zcela nudné a zbytečné činnosti. Příliš efektivní ale podle vědců není ani urputné soustředění.

Irvingův tým proto uspořádal experiment se 222 účastníky, z nichž většinu tvořily ženy. Dobrovolníci měli nejprve za 90 sekund vymyslet co nejvíce možných využití pro „cihlu“ nebo „kancelářskou sponku“. Poté jedna skupina shlédla scénu z vysoce hodnocené komedie Když Harry potkal Sally z roku 1989 a druhá skupina se dívala, na muže skládajícího oblečení. Nakonec všichni dostali ještě 45 sekund navíc k původnímu úkolu a měli vymyslet ještě další možná využití.

TIP: Slova jako facky: Urážky vězí v mozku silněji a po delší dobu než komplimenty

Výsledky tohoto i navazujících experimentů, které publikoval odborný časopis Psychology of Aesthetics, Creativity, ukázaly, že pro kreativní myšlení jsou nejvíce stimulující nikoliv bezduché a nudné aktivity, nýbrž činnosti, při nichž se dotyčný člověk mírně soustředí a zaměstná se. Typickými příklady jsou třeba právě koupel (klidně se sprchou), procházka venku anebo zahradničení. Badatelé ve výzkumu pokračují dál a časem snad upřesní svá doporučení pro podporu kreativního myšlení.


Další články v sekci