Potvrzeno: Komety jsou skutečně pozůstatky rané Sluneční soustavy

03.08.2016 - Stanislav Mihulka

Výzkum komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko sondou Rosetta potvrdil, že komety vznikly postupným nabalováním hmoty v nejstarších dobách Sluneční soustavy

Pro naše pochopení vzniku života je klíčové porozumět vzniku a vývoji Sluneční soustavy. V této souvislosti jsou velice důležité komety. Astronomové nebo přinejmenším část z nich, si doposud nebyli jistí, zda jsou komety skutečně pozůstatky nejstarší fáze Sluneční soustavy, nebo zda nejde o úlomky, které vznikly až v pozdějších srážkách těles Sluneční soustavy.

Teď už jsou si ale vědci mnohem jistější, že komety pocházejí z dob vzniku Sluneční soustavy. Když totiž analyzovali data evropské sondy Rosetta, tak se ukázalo, že jádro komety Čurjumov-Gerasimenko je velmi porézní, tedy plné dutin. To rozhodně neodpovídá našim představám o tom, jak by měly komety vypadat, kdyby vznikly ve vesmírných srážkách.

TIP: Kometa Čurjumov-Gerasimenko bouří: Od perihelu ji dělí jediný den

Scénář vzniku komet byl podle všeho takový, že se utvořily v prvních stovkách milionů let na periferii Sluneční soustavy postupným nabalováním z materiálu, který tam zbyl po tvorbě větších transneptunických těles.

IFL Science, Astronomy & Astrophysics