Pouhé dvě minuty intenzivního výkonu mohou nahradit půlhodinu cvičení

24.09.2018 - Stanislav Mihulka

Může krátký, ale vysoce intenzivní trénink nahradit pravidelný tréninkový režim? Vědci se to rozhodli ověřit experimentem

V uspěchané době mají lidé problém najít byť jenom hodinu času, kterou by týdně strávili v tělocvičně, jak doporučují lékaři. Proto si získávají oblibu extrémně intenzivní a zároveň krátká cvičení, jako je například Vysoce intenzivní intervalový trénink HIIT (z anglického High-intensity interval training).

Odborníci a trenéři si ale nejsou úplně jistí, zda krátký intenzivní trénink, jako jsou například cyklistické sprinty při jízdě na kole, jsou adekvátní náhradou za poctivé pravidelné cvičení. Vědci se to proto nedávno rozhodli ověřit v experimentu, v němž prověřili reakce organismu osmi mladých dobrovolníků na cvičení o různé zátěži.

TIP: Jak se dostat do formy? Vědci vyvinuli koncentrované cvičení v pilulce

Výsledky jejich experimentů jsou dobrou zprávou pro všechny, kdo by chtěli cvičit, ale nemají na to téměř žádný volný čas. Ukázalo se, že buňky lidského těla, především jejich energetické organely mitochondrie, reagují na pouhé dvě minuty intenzivního tréninku HIIT velmi podobně, jako na půlhodinové aerobní cvičení střední intenzity (jízdu na kole, basketball nebo rychlou chůzi). Jak se zdá, cvičení může zachránit i workholiky.

IFL Science, American Journal of Physiology