Povedený snímek Hubbleova dalekohledu ukazuje galaxie vyrovnané do řady

Hubbleův dalekohled zachytil zvláštní uspořádání interagujících galaxií v jižním souhvězdí Mikroskopu.

20.12.2023 - Stanislav Mihulka

Hubbleův vesmírný dalekohled se v poslední době mimo jiné věnuje výjimečným galaxiím a systémům galaxií, které jsou zahrnuty v populárním Katalogu zvláštních galaxií jižní oblohy od Haltona Arpa a Barry Madoreové. Patří mezi ně i dvojice galaxií ve vzájemném kontaktu, která nese označení Arp-Madore 2105-332

Hubble pořídil skvělý snímek této galaktické dvojice, která se nachází zhruba 200 milionů světelných let od nás, v souhvězdí Mikroskopu. Povedl se natolik, že kromě dvojice Arp-Madore 2105-332 zobrazuje i další galaxie, které jsou shodou okolností vyrovnané v řadě. To se na obloze moc často nevidí.

V jedné řadě

Emisní galaxie Galaxie, které tvoří systém Arp-Madore 2105-332, náležejí ke galaxiím s emisními čarami. To znamená, že spektrum jejich záření obsahuje nápadné čáry, které vznikají výrazným zářením v dotyčné oblasti spektra. Obvykle jde o záření velmi horkého plynu.

Galaxie s emisními čarami bývají plné velmi energetických procesů, což obvykle ukazuje na intenzivní tvorbu hvězd Když nějaký materiál naopak elektromagnetické záření v určité oblasti spektra pohlcuje, jde o takzvané absorpční čáry, které se ve spektru projevují jako tmavé linie. Pokud ve spektru nějaké galaxie převažují takové absorpční čáry, obvykle to znamená, že v galaxii už prakticky došel materiál pro vznik nových hvězd a jsou tam především staré hvězdy.

Zmíněný snímek budí na první pohled dojem, že menší galaxie (ESO 402-10 a ESO 402-9), které jsou na snímku vyrovnané do jedné řady, mohou být gravitačně svázané se dvojicí galaxií Arp-Madore 2105-332. Jedná se ale o optický klam – tyto galaxie se ve skutečnosti nacházejí mnohem dál než Arp-Madore 2105-332.