Pozemní teleskop VLT pořídil divukrásný snímek emisní mlhoviny

Nový snímek, pořízený chilským dalekohledem VLT, zachycuje pozoruhodnou mlhovinu a hvězdnou porodnici připomínající běžící kuře…

27.12.2023 - Stanislav Mihulka

Pozemní teleskop VLT (Very Large Telescope) Evropské jižní observatoře, který pracuje na hoře Cerro Paranal v Chile, nedávno pořídil sérii několik set snímků, které astronomové sestavili do pozoruhodného snímku mlhoviny IC 2944, známé též jako Běžící kuře (Running Chicken Nebula).

Zářící sváteční kuře

Mlhovina Běžící kuře se nachází v souhvězdí Kentaura, v jižní části Mléčné dráhy, přibližně 6 500 světelných let od nás. Tato hvězdná porodnice se skládá z několika výrazných oblastí – v ústřední části se nachází oblast IC 2948, která odpovídá hlavě mlhoviny, směrem ke středu snímku se nachází masivní struktura IC 2944, připomínající pilíř.

Dominantním objektem je zářivá hvězda Lambda Centauri, která ale ve skutečnosti není součástí mlhoviny a leží mnohem blíž k nám než samotná mlhovina.

Na okraji mlhoviny jsou zřetelné částečně oddělené oblasti, označované jako Gum 39, 40 a 41. Vedle čerstvě zrozených hvězd jsou na snímku patrné i tzv. Bokovy globule, temné útvary plné hustých oblaků kosmického prachu a plynu.

TIP: Teleskop Gemini South pořídil úžasný snímek mlhoviny Carina

Mladé hvězdy v mlhovině intenzivně září a způsobují, že okolní vodík světélkuje v odstínech růžové. Snímek dokresluje bezpočet hvězd, které většinou nesouvisejí s mlhovinou, ale snímku dodávají tu správnou atmosféru. Výsledný estetický dojem umocňuje skutečnost, že dílčí snímky byly pořízeny s použitím různých barevných filtrů, propouštějících světlo různých vlnových délek. Výsledek stojí za to.