Pozemská stratosféra se od roku 1980 ztenčila v průměru o 400 metrů

17.05.2021 - Stanislav Mihulka

<p>Pozemská atmosféra na snímku z paluby ISS</p>

Pozemská atmosféra na snímku z paluby ISS

Stratosféra se klene nad troposférou, jako druhá významná vrstva pozemské atmosféry, směrem od povrchu do vesmíru. Dolní hranice stratosféry se nachází zhruba ve výšce 10 až 20 kilometrů, odkud se tyčí do výšky 50 až 60 kilometrů. V dolní části stratosféry se nachází slavná ozonová vrstva, která pohlcuje většinu ultrafialového slunečního záření.

Stratosféra je mohutná a rozlehlá. Jak se ale zdá, lidské aktivity ji mohou ovlivnit. Nedávno to zjistil výzkumný tým, který vedl český odborník na atmosféru Petr Pisoft z Karlovy univerzity. Podle vědců se od roku 1980 stratosféra scvrkla o zhruba 400 metrů. Dříve se sice uváděla lokální zúžení stratosféry, teď je to ale poprvé, kdy bylo odhaleno zúžení stratosféry v globálním měřítku.

TIP: Vzdušný štít Země: Z čeho se skládá atmosféra naší planety

Podle člena badatelského týmu Juana Añela ze španělské University of Vigo jde o šokující zjištění. Scvrkávání stratosféry je zřejmě důsledkem oteplování troposféry a zvyšování obsahu oxidu uhličitého. Tyto změny ve stratosféře a procesy, které je provázejí, by postupem času mohly ovlivnit provoz a fungování satelitů, GPS navigaci a rádiovou komunikaci.