Poznej svého nepřítele: Detailní snímky rezistentních bakterií odhalily jejich slabá místa

28.10.2021 - Stanislav Mihulka

Vědci si do detailu prohlédli povrch bakterie E. coli a podařilo se jim odhalit její potenciální slabá místa. Můžeme tak lépe cílit strategii na prolomení obrany těchto rezistentních bakterií

<p>Povrch bakterie <em>E. coli</em> netvoří jednolitá vrstva, ale hustá síť proteinů.</p>

Povrch bakterie E. coli netvoří jednolitá vrstva, ale hustá síť proteinů.

Jak bojovat proti bakteriálním rezistencím? Mezinárodní tým vědců, který vedl profesor Bart Hoogenboom z britské University College London, se jim „podíval na zoubek“. Vědci použili speciální technologii s nanojehličkou, která „ohmatala“ povrch bakterie E. coli. Mohli tak vytvořit nejdetailnější snímky bakterie v historii a zobrazit molekulární struktury povrchu bakterie.

Jde o osvědčený postup pro boj s bestiemi, který úspěšně využil Bard Lučistník, když v Tolkienově Hobitovi skolil obludného draka Šmaka Černým šípem. Zjistil totiž, že drak má ve své odolné šupinaté kůži zranitelné místo, kam jej může zasáhnout. Vědci nyní zjistili, že podobné slabiny mají ve své „kůži“ i bakterie.

Odhalená slabá místa

Bakterie E. coli náleží k takzvaným gramnegativním bakteriím, jejichž buňka je chráněná mohutným obalem z několika vrstev, včetně lipopolysacharidové membrány. Mezi tyto bakterie patří řada rezistentních kmenů a právě odolný obal bývá součástí jejich rezistence vůči antibiotikům.

TIP: Bakterie se v boji s antibiotiky dokáží obětovat ve prospěch kolonie

Badatelé díky snímkům zjistili, že povrch bakterie E. coli netvoří jednolitá vrstva, ale hustá síť proteinů. V některých částech povrchu ale převažují glykolipidy, které zajišťují pevnost membrány a její pružnost. V místech s proteiny brázdí povrch bakterie E. coli velké množství nepatrných otvorů, jimiž bakterie přijímá potřebné látky. Teď, když víme, jak povrch bakterie jako E. coli opravdu vypadá, můžeme lépe cílit strategii na prolomení její obrany.