Pozvolný zánik: Hubble zachytil velmi pomalu se rozpadající asteroid

02.04.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Na asteroid 6478 Gault působí sluneční záření a velice zvolna zrychluje jeho rotaci. Postupně ho to ničí.</p>

Hubbleův vesmírný dalekohled se opět předvedl. Na unikátním snímku se mu podařilo zachytit pozvolný rozpad asteroidu 6478 Gault. Snímek zachycuje, jak z asteroidu tryskají dva ohony plynu a prachu, které mu dodávají exotické vzezření.

Delší z těchto ohonů se táhne do vzdálenosti více než 800 tisíc kilometrů a je asi 4 800 kilometrů široký. Kratší ohon asteroidu je asi čtvrtinové délky. První ohon vědci objevili 5. ledna letošního roku, druhý ohon asi v polovině ledna. Podle analýz tyto ohony vytryskly z asteroidu někdy na konci prosince 2018.

Pozvolný rozpad asteroidu

Asteroid Gault se nachází ve vnitřní části Hlavního pásu planetek. Neobvyklé ohony jsou podle vědců známkou toho, že se asteroid Gault rozpadá. Tento asteroid má průměr asi 3,7 kilometru a jeho destrukce začala nejspíš už před 100 miliony let.

TIP: Drama ve Sluneční soustavě: Hubble pozoroval spektakulární rozpad komety

Za destrukci asteroidu může dlouhodobé působení slunečního záření, které postupně zrychluje jeho rotaci. V určité chvíli se asteroid stal nestabilním a došlo k výtryskům materiálu, které vytvořily ohony, zachycené na Hubbleho snímku. Odborníci odhadují, že se rotace asteroidu Gault působením slunečního záření zrychluje asi o 1 sekundu za každých 10 tisíc let.

• Zdroj fotografií: NASA, ESA, K. Meech and J. Kleyna (University of Hawaii), and O. Hainaut (European Southern Observatory)