Drama ve Sluneční soustavě: Hubble pozoroval spektakulární rozpad komety

21.09.2016 - Stanislav Mihulka

Kometa 332P/Ikeya-Murakami se na své oběžné dráze postupně rozpadá na kusy

Rozpad komety -<p>Kometa 332P/Ikeya-Murakami se postupně rozpadá na jeden velký a množství malých kusů</p>
Rozpad komety -

Komety, špinavé balvany z ledu a prachu, obvykle putují Sluneční soustavou po velice výstředné oběžné dráze kolem Slunce. Pocházejí z dob, kdy vzniklo Slunce s planetami, takže jsou staré i miliardy let. Ani komety ale nevydrží věčně.

Zánik po 4,5 miliardách let

Hubbleův vesmírný dalekohled během tří dnů letošního ledna pozoroval spektakulární zánik komety 332P/Ikeya-Murakami, která se rozpadá na kusy. Tato kometa pochází z Kuiperova pásu, čili z oblasti za oběžnou drahou Neptunu, kde se pohybovala 4,5 miliardy let.

Před časem ale kometu 332P/Ikeya-Murakami postrčila mocná gravitace planety Jupiter a kometa se dostala mnohem blíž ke Slunci. V dnešní době obíhá Slunce jednou za 6 let. Její poslední přiblížení ke Slunce ale mělo dramatický efekt.

TIP: Jak umírají komety? Mohou zcela zaniknout?

Vědci na snímcích z Hubbleova dalekohledu zjistili, že se kometa rozpadla na jeden velký kus o délce asi 480 metrů a větší počet úlomků o velikosti 20 až 60 metrů. K rozpadu zřejmě došlo mezi říjnem a prosincem 2015, mechanismus tohoto rozpadu ale není detailně znám.

IFL Science, Astrophysical Journal Letters