Prach v ledovém světě: Astronomové poprvé zachytili prachovou bouři na Titanu

26.09.2018 - Stanislav Mihulka

Saturnův měsíc Titan se stal třetím tělesem Sluneční soustavy s potvrzenými prachovými bouřemi

<p>Prachová bouře na Titanu</p>

Prachová bouře na Titanu

Saturnův měsíc Titan je hluboce zmražený svět, který je obalený hustou žlutou atmosférou. V posledních letech je v ohnisku zájmu odborníků, přesto je ale stále dokáže překvapit. Astronomové nedávno analyzovali starší data americké meziplanetární sondy Cassini, z nichž je patrné, že v rovníkových oblastech Titanu zuří ohromné prachové bouře.

Sebastien Rodriguez z francouzské Université Paris Diderot a jeho kolegové říkají, že Titan je očividně velmi aktivní měsíc, kde se děje spousta zajímavých věcí. Už leccos víme o jeho geologii a také o exotickém prostředí, které je plné organických látek. Teď se Titan stal třetím tělesem Sluneční soustavy, po Zemi a Marsu, kde jsme pozorovali prachové bouře.

Cyklus prachu na Titanu

Rodriguezův tým objevil prachové bouře jako neobvykle jasné oblasti na infračervených snímcích pořízených sondou Cassini v roce 2009. Na Titanu zřejmě funguje aktivní cyklus prachu, v němž se organický prach tvoří na velkých dunách, které se rozkládají kolem rovníku měsíce.

TIP: Průtrže mračen na Saturnově měsíci Titanu: Mnohem větší, než bychom čekali

Organický prach vzniká na Titanu zřejmě tak, že se na sebe postupně nabalují organické molekuly, které vznikají při ozáření metanu v atmosféře slunečním zářením. Když jsou tyto shluky molekul dost velké na to, aby padaly dolů k povrchu Titanu, tak je z nich prach.

NASA, Nature Geoscience