Úspěšný průzkumník rudé planety: Před 16 lety přistál na Marsu rover Spirit

04.01.2020 - Martin Reichman

Před 16 lety se začala psát důležitá část historie průzkumu rudé planety. Na povrchu Marsu přistál rover Spirit

<p>Rover Spirit na povrchu Marsu přistál 4. ledna 2004, tři týdny před svým dvojčetem roverem Opportunity. </p>

Rover Spirit na povrchu Marsu přistál 4. ledna 2004, tři týdny před svým dvojčetem roverem Opportunity. Původně byla mise programu Mars Exploration Rover (MER) plánována na pouhé tři měsíce. Oba rovery ale tento předpoklad mnohonásobně překonaly.

Spirit přistál v kráteru Gusev a do srpna 2009 urazil asi 7,5 kilometru. Prozkoumal přitom nejrůznější druhy terénu a připsal si množství důležitých objevů. Kromě desítek tisíc snímků se mu podařilo získat unikátní chemické a geologické informace včetně monitorování sezonních změn vlhkosti a objevu miniaturních geologických útvarů. V oblasti pojmenované „Paso Robles“ objevil rover půdu s vysokým obsahem soli, a také důkazy dálné vulkanické činnosti v oblasti plošiny Home Plate. Spirit má na svém kontě i několik primátů – pomocí svých kamer dokázal pozorovat přechod Marsova měsíce Deimose přes Slunce a začátkem března 2004 pořídil zatím jedinou fotografii Země z jiné planety.

TIP: Průzkum Sluneční soustavy: Družice a roboti míří na Mars

V únoru 2008 měl najeto 7 528 metrů a na Zem odesláno přes 110 000 snímků. Postupně se pohyblivost roveru zhoršovala, až nakonec uvízl v sypkém materiálu. Vědecká a technická data přijímalo řídicí středisko do 22. března 2010, pak se spojení už nepodařilo navázat. Robot tak mnohonásobně překonal plánovanou dobu činnosti – na povrchu Marsu strávil přes 1 500 solů.

NASA, Wikipedia