Před úsvitem dinosaurů prošla planeta milion let dlouhým obdobím dešťů

18.11.2020 - Stanislav Mihulka

V období triasu se odehrála Karnská pluviální epizoda, která byla spojená nejen s velkým soptěním, spoustou lijáků, intenzivním vymíráním, ale také se vznikem mnoha nových druhů

nedlouho po počátku druhohor – v období svrchního triasu, se zhruba před 233 miliony let odehrála takzvaná Karnská pluviální epizoda. Zřejmě především kvůli mohutnému soptění v oblasti mikrokontinentu Wrangellia, který dnes známe jako západ severní Ameriky, tehdy došlo k velkému vymírání, i když nebylo tak extrémní jako vymírání Velké pětky masových vymírání.

Podle paleontologů to byla jedna z nejvýznamnějších událostí, které se podílely na vzniku dnešní přírody. Tehdy na Zemi vyhynula asi třetina druhů v oceánech, a také mnoho druhů na souši. Zároveň ale vznikly korálové útesy, objevili se první savci, ještěři a želvy, a také proběhla intenzivní evoluce dinosaurů, krokodýlů, hmyzu i jehličnanů.

TIP: Zavalití draci s gigantickými hlavami kralovali potravnímu řetězci triasu

Význam vymírání v období Karnské pluviální epizody potvrzuje i nový výzkum, který vedl Jacopo Dal Corso z China University of Geosciences v čínském Wu-chanu.

Svědectví z těchto dob nám přinášejí obrovská lávová pole, která lemují dnešní západní pobřeží Kanady. Monumentální vulkanismus tehdy vedl ke změně klimatu. Původně suchý svět se stal mnohem vlhčím – kontinenty, které tehdy byly spojeny do superkontinentu Pangea, zkrápěly mohutné deště, a to možné déle než milion let.

Mark Witton/Natural History Museum, London