Předchůdce sauropodů Issi saaneq je jedním z prvních dinosaurů Grónska

15.11.2021 - Stanislav Mihulka

Zmrzlé pustiny Grónska ukrývaly dvě lebky doposud neznámého druhu dinosaura

<p>Rekonstrukce hlavy dinosaura <em><strong>Issi saaneq</strong></em>.</p>

Rekonstrukce hlavy dinosaura Issi saaneq.

Zmrzlé Grónsko není místem, kde by se nacházela jedna fantastická fosilie dinosaura za druhou. Vlastně jsme odtamtud donedávna neznali žádného. Evropský tým paleontologů nedávno popsal jednoho z prvních dinosaurů, nalezených v Grónsku, z něhož se vyklubal velice zajímavý exemplář.

Tedy vlastně hned dva exempláře. Jde o dvě pěkně zachovalé lebky, které byly objeveny v roce 1994 při vykopávkách ve východním Grónsku. Vědci si nejprve mysleli, že minimálně jedna z lebek patří dinosaurovi rodu Plateosaurus, to se ale nakonec nepotvrdilo. Detailní analýzy fosilií s pomocí výpočetní mikrotomografie (microCT) ukázaly, že obě lebky náležejí doposud neznámému druhu dinosaura, jedna z nich byla mláděte, druhá dospělého dinosaura.

TIP: Dinosauří diskotéka na ostrově Skye odhaluje život jurských dinosaurů

Jde o býložravého dinosaura z příbuzenstva plateosaurů, který byl pojmenován Issi saaneq, což v jazyce grónských Inuitů znamená „studená kost“. Objevený dinosaurus žil ve druhohorách – před 214 miliony lety, v druhé polovině období triasu. V té době se začíná rozpadat superkontinent Pangea a vytváří se severní část Atlantického oceánu. Přestože se Issi saaneq pohyboval po dvou, byl předchůdcem početné skupiny často až monstrózně velkých sauropodů, pod nimiž se v pozdějších obdobích druhohor třásla země.