Překvapení pod sopkou: 15 kilometrů pod vulkánem Uturuncu je spousta vody

07.11.2016 - Stanislav Mihulka

V magmatu pod bolivijskou sopkou je tolik vody, jako v největších sladkovodních jezerech

Uturuncu -<p>Pod vulkánem Uturuncu je ohromné jezero</p>
Uturuncu -

Pod vulkánem Uturuncu je ohromné jezero

Geologové občas objeví nečekané věci. Tým Jona Blundyho z Bristolské univerzity zkoumal anomálii velkých rozměrů, která se nachází pod momentálně spícím, ale doposud nevyhaslým vulkánem Uturuncu o výšce 6 008 v jihozápadní Bolívii.

Tato anomálie v hloubce 15 kilometrů zpomaluje průchod seismických vln a na rozdíl od okolního magmatu nevede elektrický proud. Vědci dospěli k názoru, že jde o roztavenou horninu, která obsahuje asi 10 procent vody.

Vzhledem k tomu, že anomálie představuje asi 500 tisíc kilometrů krychlových magmatu, tak podle všeho obsahuje podobné množství vody, jako největší sladkovodní jezera na Zemi. Náznaky podobných anomálií jsou přitom i pod některými dalšími vulkány, jako je například Mount St. Helens.

TIP: Neklid pod Islandem: Chystá se exploze velkého vulkánu Katla?

Navzdory ohromnému množství je tato voda pro nás prakticky nedostupná. Je totiž rozpuštěná v hornině, jejíž teplota dosahuje až 1 000 stupňů Celsia.

New Scientist, Earth and Planetary Science Letters