Překvapení při oplození: Ženská vajíčka si spermie vybírají

Ženská vajíčka lákají spermie pomocí chemických signálů. Zároveň jsou ale velmi vybíravá

18.06.2020 - Stanislav Mihulka

Náš druh je typický tím, že jak samice, tak si samci, věnují hodně času a energie výběru vhodného partnera. Nový výzkum švédských a britských badatelů ale odhalil, že vybírání partnera pokračuje i po samotném sexuálním aktu. Vypadá to, že vybíravá jsou i lidská vajíčka, která upřednostňují pro své oplození jen určité spermie.

Už nějaký čas víme, že lidské vajíčko používá chemické signály, jimiž k sobě láká spermie. John Fitzpatrick ze švédské Stockholm University a jeho spolupracovníci zjistili, že vajíčko využívá tyto chemické signály k výběru mezi spermiemi. Některé spermie jsou totiž těmito látkami přitahovány více, než jiné. Zároveň se ukázalo, že vajíčka různých žen si prostřednictvím zmíněných chemických signálů „vybírají“ spermie různých mužů. A ne vždy to musí být spermie jejich partnera.

TIP: Šance pro vesmírné kolonisty: Zmražené sperma přečká mikrogravitaci bez úhony

Podobné situace, kdy si vajíčko vybírá mezi spermiemi, známe u jiných druhů živočichů. U člověka se vědci ale zatím jen dohadovali, zda je to možné. Vajíčka jako taková zdánlivě nemají žádné zájmy, ale mohou se nechat oplodnit jen jedinou spermií, tak mají velký „zájem“ na tom, aby to byla co nejvíce kvalitní spermie. Podle badatelů by výsledky tohoto výzkumu mohly pomoci ve výzkumu lidské plodnosti. Právě „vybíravost“ lidských vajíček by například mohla souviset s doposud nevysvětlitelnou neplodností některých lidských párů.