Šance pro vesmírné kolonisty: Zmražené sperma přečká mikrogravitaci bez úhony

02.07.2019 - Stanislav Mihulka

Obavy o zdraví spermií ve vesmíru jsou nejspíš liché. Založení banky DNA na jiném světě tak už nic nebrání

<p>Podle španělských vědců zvládnou spermie i cestu vesmírem.</p>

Podle španělských vědců zvládnou spermie i cestu vesmírem.

Pokud by byla Země zničena, ať už jakýmkoliv způsobem, mohli bychom to, alespoň teoreticky, zkusit znova na Marsu. A jak se zdá, ani bychom k tomu na počátku nepotřebovali muže. Vše nasvědčuje tomu, že zmražené lidské sperma v pohodě přežije pobyt ve vesmírném prostoru s mikrogravitací, a že tedy může letět vesmírem, třeba právě na Mars.

Zjistila to Montserrat Boada z španělského výzkumného centra Dexeus Women’s Health se svými spolupracovníky, když porovnali vzorky zmraženého lidského spermatu, které prošly mikrogravitací, se vzorky z prostředí běžné pozemské gravitace. Oba soubory vzorků, které pocházely od celkem 10 zdravých mužů, byly v prakticky stejné kondici.

Spermie v letadle

Některé dřívější studie dospěly k závěru, že mikrogravitace by mohla spermiím uškodit. Například tím, že by narušila jejich pohyblivost, která je přitom pro oplodnění klíčová. Boada s kolegy neposlali zmražené sperma na oběžnou dráhu, ale využili speciální letadlo, které svým letem vytváří sérii krátkých časových úseků s mikrogravitací.

TIP: Problémy s výzkumem: Ruští kosmonauti odmítají poskytnout sperma pro vědu

Vědci prostudovali u obou souborů vzorků spermatu řadu charakteristik, které souvisejí s plodností. Zkoumali koncentraci spermií, jejich pohyblivost, životaschopnost a stav jejich DNA. V žádné z těchto vlastností se spermie, které zažily mikrogravitaci, od ostatních spermií neliší. Založení mimozemském banky DNA, třeba na Marsu, už tím pádem prakticky nic nebrání.