Překvapivá proměna: Asteroid 6478 Gault změnil barvu z červené na modrou

03.09.2019 - Stanislav Mihulka

Zvláštní asteroid 6478 Gault se chová spíš jako kometa. Nedávno zaskočil astronomy změnou vyzařované barvy

<p>Asteroid 6478 Gault na snímku Hubbleova teleskopu</p>

Asteroid 6478 Gault na snímku Hubbleova teleskopu

Asteroidy ve Sluneční soustavě už známe poměrně dobře. To ale neznamená, že by nás nemohly pořádně překvapit. Teď se to povedlo asteroidu 6478 Gault, u něhož astronomové poprvé v historii zaznamenali změnu barvy záření, v jaké tento asteroid pozorujeme. Šlo o změnu z červené barvy na modrou, v blízce infračervené oblasti spektra.

Pro Michaela Marsseta z MIT a jeho kolegy to bylo značné překvapení. Zmíněný asteroid se právě nachází více než 322 milionů kilometrů od Země, ve vnitřní oblasti Hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem, kde právě dochází k jeho pozvolné destrukci. Na nedávném snímku Hubbleova teleskopu jsou patrné dva úzké ohony hmoty, které z asteroidu tryskají, jako by to byla nějaká kometa a nikoliv asteroid.

Jak může asteroid změnit barvu?

Badatelé věří, že asteroid, jehož velikosti se odhaduje asi na 3,7 kilometru, přímo před našimi zraky ztratil většinu načervenalého prachu, který doposud pokrýval jeho povrch. Tím se odhalily jeho další vrstvy, které mají namodralé zbarvení. Tato změna povrchu se mohla projevit změnou barvy, jakou se asteroid 6478 Gault jeví v našich přístrojích.

TIP: Pozvolný zánik: Hubble zachytil velmi pomalu se rozpadající asteroid

Asteroid 6478 Gault tvoří z valné většiny kamenitý materiál ze silikátů. Teď se zřejmě rozpadá vlivem slunečního záření, které podle odborníků způsobuje nestabilitu asteroidu a vede k uvolňování materiálu do okolního vesmíru. Zatím ale není úplně jasné, proč se právě 6478 Gault chová spíše jako kometa. Asteroidy jsou totiž obvykle tvořené horninami a kovy, zatímco komety se skládají z prachu a ledu, jehož zahřívání vytváří typické kometární ohony. Vědci odhadují, že v případě tohoto asteroidu jde o nějaký zvláštní mechanismus, kterým se liší od komet.

MIT News