Překvapivý objev: Měsíc rezaví. Kvůli kyslíku z pozemské atmosféry

07.09.2020 - Stanislav Mihulka

Na Měsíci se ve vyšších polohách nachází hematit, minerál vznikající působením kyslíku na železo

<p>Výskyt hematitu na Měsíci.</p>

Výskyt hematitu na Měsíci.

Měsíc zkoumáme od nepaměti, stále má ale čím překvapit. Planetární vědci nedávno na něm zcela nečekaně objevili oxidovaný železný materiál hematit. Shuai Li z americké University of Hawaii, Manoa a jeho spolupracovníci vystopovali hematit ve vyšších polohách na na přivrácené straně Měsíce.

Hematit je vlastně oxidované železo. Na Zemi je úplně běžný a vzniká při reakci železa s kyslíkem v atmosféře. Na Měsíci je to ale mnohem zajímavější nález. Luna je totiž prakticky bez kyslíku a nikdo proto nečekal, že tam bude hematit. Stejný závěr naznačovaly i vzorky dovezené na Zemi v rámci programu Apollo.

Pozemský kyslík na Měsíci

Li s kolegy navrhují na první pohled zvláštní vysvětlení jeho původu. Podle nich je železo na Měsíci zoxidované kyslíkem, který pochází ze Země. Luna je sice vzdálená od naší planety asi 384 tisíc kilometrů, kyslík z pozemské atmosféry se ale může dostat velmi daleko. Když se Měsíc ocitne v „závětří“, které vytváří Země v proudění slunečního větru, je podle badatelů kyslík z horní části pozemské atmosféry „odfoukáván“ slunečním větrem na povrch Měsíce.

TIP: Lunární meteorit objevený v Africe přináší důkazy o ledu na Měsíci

Na objevu rezavění Měsíce se zásadním způsobem podílelo zařízení Moon Mineralogy Mapper (M3). NASA ho před časem vyrobila pro indickou sondu Čandraján-1, která s ním dorazila na orbitu Měsíce. Přístroj M3 již má na svém kontě objev vody v polárních oblastech Měsíce a teď k němu přidal další významný úspěch. Až na Měsíci přistanou astronauté programu Artemis, měli by v oblastech předpokládaného výskytu hematitu odebrat vzorky. Na finální potvrzení si tak budeme muset počkat do prozkoumání vzorků vědci na Zemi.