Překvapivý objev: Zatímco na Zemi se dny prodlužují, na Marsu se zkracují

Jeden den na Marsu je zhruba o 37 minut delší než den Zemi. Zatímco na Zemi se dny mírně prodlužují, na rudé planetě se naopak zkracují.

14.08.2023 - Stanislav Mihulka

Americká sonda InSight je známá především jako „robotický geolog,“ který studuje nitro rudé planety. InSight, který prováděl výzkum od prosince 2018 do prosince 2022, ale stihl i další pozoruhodné věci. Mimo jiné přinesl i objev, který se týká délky dne na Marsu. Vědci k tomu využili spojení se sondou prostřednictvím rádiových antén.

Tyto antény byly určeny ke komunikaci se sítí Deep Space Network, která pro NASA zajišťuje přenos signálu mezi pozemní operátory a vesmírnými sondami. Během 6 let intenzivní komunikace mezi sondou InSight a Zemí vzniklo úctyhodné množství dat, které bylo možné analyzovat.

Co prozradily rádiové vlny?

Sébastien Le Maistre z Královské belgické observatoře a jeho spolupracovníci detailně prostudovali změny rádiových vln, k nimž docházelo při vysílání v různou dobu. Badatelé zpracovali údaje za prvních 900 solů (marťanských dní) mise InSight na Marsu. Zároveň provedli korekce v souvislosti s řadou faktorů, které měly na rádiové vysílání vliv, jako je například sluneční vítr nebo vlhkost pozemské atmosféry. Svůj výzkum vědci zveřejnili v odborném časopisu Nature.

Byla to úmorná práce. „Hledali jsme nepatrné změny, k nimž docházelo během vysílání,“ uvádí La Maistre. „Trvalo velmi dlouho a vyžádalo si to zpracování značného množství dat, než se nám ty změny rádiových vln začaly rýsovat.“ Nakonec to zvládli a dospěli k překvapivému výsledku.

TIP: Jak dlouhý je jeden rok? Odpověď není tak jednoduchá

Ukázalo se, že rotace rudé planety nepatrně zrychluje, asi o 0,76 milisekundy ročně. Díky tomu se délka dne na Marsu každým rokem zkracuje. Pokud jde o příčinu, vědci si nejsou jistí. Měsíce Marsu Phobos a Deimos jsou příliš malé na to, aby v tom mohly mít prsty. Le Maistre s kolegy se domnívají, že by mohlo jít o změny v rozložení hmoty na povrchu Marsu – především pak mas ledu na pólech rudé planety. Podle vědců se jedná o nejpřesnější měření doby rotace Marsu, jaké kdy bylo provedeno.