Převratná nanotechnologie udělá z obyčejných brýlí přístroj na noční vidění

17.06.2021 - Stanislav Mihulka

Australští vědci vyvinuli speciální film, který je možné nanést na optická zařízení nebo třeba na obyčejné brýle. Film z nanometrových krystalů poté funguje jako filtr, který umožňuje noční vidění

<p>Tenký film s nanokrystaly vytvoří z infračerveného světla viditelný obraz, aniž by potřeboval nějakou elektroniku.</p>

Půlku života strávíme ve tmě, přinejmenším bez slunečního svitu. Každý si jistě vybaví situace, v nichž by se hodilo mít schopnost vidět ve tmě. Příroda k nám v tomto směru bohužel nebyla příliš štědrá a dosavadní technologie pro noční vidění nebývají úplně praktické. Vědci z Australské národní univerzity se to rozhodli změnit.

Z neviditelného viditelné

Australští vědci vyvinuli nesmírně tenký film tvořený nanometrovými krystaly, který je možné nanést na optická zařízení nebo třeba na obyčejné brýle. Speciální film poté funguje jako filtr a poskytuje schopnost nočního vidění. Je to poprvé, kdy se něco podobného povedlo s tenkým filmem, což slibuje mnoho zajímavých aplikací.

TIP: Chcete vidět v noci? Biohackeři vyvíjejí oční kapky pro noční vidění

Soudobé přístroje pro noční vidění využívají optoelektronické zpracování obrazu. Detekují infračervené záření a zpracují ho do digitální podoby přízračně nazelenalých stínů, které pak můžeme vidět. Taková zařízení přitom bývají těžká a objemná. Tenký film australských badatelů pracuje úplně jinak. Obsahuje nanokrystaly arsenidu galia, které fungují jako polovodiče. Výsledný film dokáže přeměnit fotony infračerveného záření na fotony o vyšších energiích, které můžeme vidět.