Příprava na pozorování: Vesmírný dalekohled Jamese Webba si pořídil selfie

14.02.2022 - Stanislav Mihulka

Kamera NIRCam pořídila selfie primárního zrcadla dalekohledu Jamese Webba.

<p>Selfie pořízené kamerou NIRCam. Jasný segment je namířený na jasnou hvězdu, zatímco ostatní v dané době mířily jinam. Snímek operátorům poskytl prvotní informaci o nastavení primárního zrcadla vůči NIRCam.</p>

Vesmírný dalekohled Jamese Webba, který by se měl stát důstojným nástupcem Hubbleova vesmírného dalekohledu, se již připravuje na vědecká pozorování, s nimiž se počítá za několik měsíců. Pro operátory teleskopu je to samozřejmě dřina a stres, takže nepochybně vítají zajímavá rozptýlení.

Pozoruhodnou možnost jim k tomu nabízí zařízení NIRCam (Near InfraRed Camera). Jde o kameru pro oblast blízkého infračerveného záření, která pořizuje snímky záření o vlnové délce bezprostředně za oblastí červeného světla. Zároveň funguje jako důmyslný senzor pro optiku teleskopu a mimo jiné slouží k nastavení a zaostřování segmentů hlavního zrcadla teleskopu.

Cool selfie vesmírného dalekohledu

NIRCam má k dispozici speciální čočky, které operátorům umožňují kontrolovat uspořádání segmentů zrcadla teleskopu. Tento objektiv se nepoužívá během vědeckých operací a slouží výhradně pro technické účely a seřizování.

Selfie snímek je jedním z prvních obrázků, které nám vesmírný dalekohled Jamese Webba poslal. Nešlo přitom jen o zábavu. Selfie operátorům potvrdila, že kamera NIRCam funguje přesně tak, jak má. Je to jedno z kriticky významných zařízení, bez něhož by dalekohled nemohl plnohodnotně pracovat.

TIP: Nový vesmírný dalekohled Jamese Webba dokončil testy před říjnovým startem

Vedle efektního selfie pořídil JWST i řadu snímků hvězdy HD 84406 v souhvězdí Velké Medvědice. Tato hvězda byla vybrána proto, že je snadno identifikovatelná a není oklopena jinými hvězdami podobné jasnosti. To, co vypadá jako jednoduchý obrázek rozmazané hvězdy je základem procesu zarovnání a ostření, aby mohl Webbův teleskop začít v létě svá vědecká pozorování. Jednotlivé rozmazané body tak představují jedinou hvězdu, jejíž světlo se odrazilo od 18 nezarovnaných šestiúhelníkových segmentů primárního zrcadla teleskopu Jamese Webba.