Přírodní nanotechnologie: Včelí med obsahuje nanováčky s protizánětlivými účinky

06.04.2021 - Stanislav Mihulka

Nanováčky z medu, se směsí biologicky aktivních molekul, potlačují záněty a podporují obnovu poškozených tkání

<p>Dáváte si med do horkého čaje, nebo jste už přestali, protože se tím ničí jeho zdravotní účinek? <strong>Podle současných studií by musel být med vystavován teplotě zhruba 80 °C celou hodinu, aby došlo k jeho poškození</strong>, a většina užitečných látek v medu je velmi stabilních.</p>

Dáváte si med do horkého čaje, nebo jste už přestali, protože se tím ničí jeho zdravotní účinek? Podle současných studií by musel být med vystavován teplotě zhruba 80 °C celou hodinu, aby došlo k jeho poškození, a většina užitečných látek v medu je velmi stabilních.

Med je sladký, výtečný a uplatní se při vaření, pečení i pálení alkoholu. Lidé ale také od nepaměti využívají med při léčení. Moderní výzkumy opakovaně potvrzují, že med kromě cukru a vody obsahuje také spoustu zajímavých biologicky aktivních složek, které mají antioxidační, antimikrobiální nebo třeba protizánětlivé účinky.

Jiujiu Yu z americké University of Nebraska-Lincoln s kolegy pátrali v medu po složkách, které jsou zodpovědné za působení medu proti zánětům. Nakonec objevili doposud neznámé nanováčky, které jsou tvořené buněčnou membránou a obsahují směs lipidů, proteinů a krátkých řetězců RNA.

Váčky proti zánětu

Ve váčcích bylo nalezeno celkem 142 proteinů rostlinného původu a 82 včelích proteinů. Zdá se, že váčky vznikají na základě rostlinného materiálu, který zpracují včelí dělnice. Experimenty amerických badatelů potvrdily, že tyto váčky razantně působí proti zánětům. Potlačují aktivitu inflamazómu NLRP3, což je jeden z významných proteinových komplexů, které jsou zodpovědné za spouštění a udržování zánětů v těle.

TIP: Nečekaná pomoc: Včelí jed zabíjí buňky agresivních nádorů prsu

Záněty mají svůj účel při léčení poranění, ale například při chronických onemocněních tělu škodí. Vědci zjistili, že když tyto nanováčky vpíchnou do pokusných myší, potlačují záněty a také urychlují obnovu poškozených tkání. Výzkumný tým se do budoucna chystá ověřit, zda tyto váčky fungují i proti zánětům v lidském těle a zda by je bylo možné využít v medicíně.