Nečekaná pomoc: Včelí jed zabíjí buňky agresivních nádorů prsu

07.09.2020 - Stanislav Mihulka

Včelí jed, a zejména jeho složka melitin, jsou velmi účinné v léčbě komplikovaných nádorů

<p>Včely mohou nabídnut spoustu medicínsky zajímavých látek..</p>

Včely mohou nabídnut spoustu medicínsky zajímavých látek..

Boj s nádory je náročný. Lékaři hledají stále nové látky, s nimiž by mohli úspěšně zasáhnout proti růstu rakovinných buněk. Ciara Duffy z australského výzkumného institutu Harry Perkins Institute of Medical Research a její kolegové nedávno zaznamenali významný úspěch, když nalezli výkonného zabijáka rakoviny ve včelím jedu.

Jak ukázaly experimenty na myších modelech rakoviny, obzvláště jedna ze složek včelího jedu, látka zvaná melitin, byla v kombinaci s klasickou chemoterapií velice úspěšná. Zdravé buňky přitom nechává na pokoji. Podle badatelů by včelí jed mohl sehrát zásadní roli v léčbě notoricky agresivních a jen velmi obtížně léčitelných rakovin prsu.

TIP: Nově objevená látka z vrb pomůže v léčbě rezistentních nádorů

Včelí jed funguje velice dobře proti takzvaným HERS2 pozitivním nádorům prsu. Jde o formu rakoviny prsu, jejíž buňky obsahují velké množství lidského růstového faktoru HER2, který značně urychluje růst nádoru. Nádory HER2+ jsou kvůli tomu vysoce agresivní a velmi rychle rostou. Včelí jed rovněž velmi účinně zasahuje i proti tzv. triple negativním nádorům prsu, které je také velmi těžké léčit.