Příště už naostro: Vesmírný dalekohled Jamese Webba naposled rozvinul své primární zrcadlo

Dokončovaný vesmírný dalekohled Jamese Webba má za sebou finální zkoušku svého 6,5 metru velkého primárního zrcadla. Příště už bude stejnou operaci provádět ve vesmíru

13.05.2021 - Martin Reichman

Celkem 18 hexagonálních zrcadel o celkovém průměru 6,5 metru se do celé své krásy rozvinulo v kontrolní místnosti Northrop Grumman v Redondo Beach v Kalifornii. Šlo o finální test před říjnovou cestou dalekohledu do vesmíru.

„Primární zrcadlo JWST je technologickým zázrakem. Jde o celý komplex mimořádných komponent – od lehkých zrcadel, jejich povrchu, ovladačů a mechanismů až po elektroniku a tepelnou ochranu. Po svém sestavení tvoří jediné superpřesné zrcadlo,“ řekl k testu Lee Feinberg, manažer z Goddardova vesmírného střediska NASA.

Příště už naostro!

K plnému rozvinutí primárního zrcadla, jeho ovládání a zaostření je zapotřebí 132 samostatných pohonů a motorů. Jde tedy o velmi složitý a komplexní systém, kde není prostor pro chyby – na rozdíl od Hubbleova teleskopu totiž nebude v případě JWST možné provádět jakoukoliv jeho údržbu či opravy

Při testu zrcadla inženýři použili stejnou datovou sadu, jaká k JWST poputuje do Lagrangeova libračního bodu L2 ve vzdálenosti přibližně 1,5 milionu kilometrů od Země (v opačném směru, než se nachází Slunce). Aby byla zkouška co nejvěrnější, bylo k dalekohledu připojené i speciální zařízení, které simulovalo nulovou gravitaci. Test se týkal nejen samotného zrcadla ale i jeho další klíčové části – rozměrného ochranného tepelného štítu. Ten má nejen eliminovat účinky záření Slunce, Země a Měsíce, ale také chránit dalekohled a jeho detektory před teplem vyzařovaným pomocným modulem. Štít tak bude zajišťovat teplotní režim teleskopu a napomáhat zachování ideálního tvaru optické plochy zrcadla.

TIP: Vesmírný dalekohled Jamese Webba: Teleskop, který nahradí Hubblea

Podobným testem prošla během letošního března i veškerá vnitřní elektronika dalekohledu, včetně jeho komunikačních komponent. Stejně jako u testů zrcadla si mohou inženýři gratulovat. Jejich práce je u konce.