Příště už naostro: Vesmírný dalekohled Jamese Webba naposled rozvinul své primární zrcadlo

13.05.2021 - Martin Reichman

Dokončovaný vesmírný dalekohled Jamese Webba má za sebou finální zkoušku svého 6,5 metru velkého primárního zrcadla. Příště už bude stejnou operaci provádět ve vesmíru

Celkem 18 hexagonálních zrcadel o celkovém průměru 6,5 metru se do celé své krásy rozvinulo v kontrolní místnosti Northrop Grumman v Redondo Beach v Kalifornii. Šlo o finální test před říjnovou cestou dalekohledu do vesmíru.

„Primární zrcadlo JWST je technologickým zázrakem. Jde o celý komplex mimořádných komponent – od lehkých zrcadel, jejich povrchu, ovladačů a mechanismů až po elektroniku a tepelnou ochranu. Po svém sestavení tvoří jediné superpřesné zrcadlo,“ řekl k testu Lee Feinberg, manažer z Goddardova vesmírného střediska NASA.

Příště už naostro!

K plnému rozvinutí primárního zrcadla, jeho ovládání a zaostření je zapotřebí 132 samostatných pohonů a motorů. Jde tedy o velmi složitý a komplexní systém, kde není prostor pro chyby – na rozdíl od Hubbleova teleskopu totiž nebude v případě JWST možné provádět jakoukoliv jeho údržbu či opravy

Při testu zrcadla inženýři použili stejnou datovou sadu, jaká k JWST poputuje do Lagrangeova libračního bodu L2 ve vzdálenosti přibližně 1,5 milionu kilometrů od Země (v opačném směru, než se nachází Slunce). Aby byla zkouška co nejvěrnější, bylo k dalekohledu připojené i speciální zařízení, které simulovalo nulovou gravitaci. Test se týkal nejen samotného zrcadla ale i jeho další klíčové části – rozměrného ochranného tepelného štítu. Ten má nejen eliminovat účinky záření Slunce, Země a Měsíce, ale také chránit dalekohled a jeho detektory před teplem vyzařovaným pomocným modulem. Štít tak bude zajišťovat teplotní režim teleskopu a napomáhat zachování ideálního tvaru optické plochy zrcadla.

TIP: Vesmírný dalekohled Jamese Webba: Teleskop, který nahradí Hubblea

Podobným testem prošla během letošního března i veškerá vnitřní elektronika dalekohledu, včetně jeho komunikačních komponent. Stejně jako u testů zrcadla si mohou inženýři gratulovat. Jejich práce je u konce.