Pro bezpečnější silnice: Jednoduchý krevní test odhalí ospalého řidiče

26.09.2018 - Stanislav Mihulka

Když je někdo málo vyspalý, tak by neměl řídit. Ale jak to poznat?

<p>Ospalý řidič ohrožuje sebe i ostatní</p>

Ospalý řidič ohrožuje sebe i ostatní

Není žádným tajemstvím, že když se někdo nevyspí, tak pak není právě ukázkovým řidičem. Je naopak ospalý a pořádně nebezpečný. Zároveň ale bývá obtížné zjistit, jestli je konkrétní člověk dostatečně vyspalý na to, aby řídil. Brzy by to mohl rozhodnout jednoduchý krevní test.

Vědecký tým Centra výzkumu spánku britské Univerzity v Surrey nedávno uskutečnil experiment, v němž 36 dobrovolníků strávilo bezesnou noc. Vědci pak dobrovolníkům po určitou dobu odebírali krev a zjišťovali aktivitu tisícovek genů. Na získaná data ještě vypustili umělou inteligenci, aby jim vytipovala geny, jejichž aktivita by pomohla určit, zda je člověk vyspalý nebo nikoliv.

TIP: Revoluční test na rakovinu odhaluje nemoc mnohem dříve

Šikovná umělá inteligence nakonec objevila 68 vhodných genů. Jejich aktivita se spolehlivě mění podle toho, jestli se dotyčný pořádně vyspal či nevyspal. Nová metoda je v současnosti vyladěná tak, že je s ní možné určit ospalost s přesností 92 procent. Jestli vědci tento krevní test dotáhnou do konce, tak by mohl pomáhat s pohotovým určováním ospalosti řidičů při různých příležitostech.

University of Surrey