Revoluční test na rakovinu odhaluje nemoc mnohem dříve

Převratný test, využívající protein malárie, dokáže detekovat různé druhy rakoviny ve všech stádiích vývoje

22.08.2018 - Stanislav Mihulka

Lidé se musejí vyrovnat s velkým množstvím rozmanitých patogenů a parazitů, kteří nemají na práci nic jiného, než existovat na náš účet. Jsou k tomu vybaveni důmyslnými triky, které jim umožňují překonat obranu našeho imunitního systému. Co kdybychom ale trik jednoho parazita použili proti druhému?

Malárie jako pomocník

Právě tohle udělali dánští vědci, kteří vymysleli nový převratný typ krevního testu, schopného detekovat různé druhy rakoviny ve všech stádiích vývoje. Využili toho, že jeden protein zimničky, tedy původce malárie, se váže na specifický protein, který je shodou okolností přítomný na 95 procentech buněk nádoru.

TIP: Stoprocentně přesný: Nový krevní test na Alzheimera se neplete

Badatelé vyrobili syntetickou verzi dotyčného proteinu a spojili ji s magnetickými nanočásticemi. Když se takové nanočástice dostanou do krevního vzorku vyšetřovaného člověka, „nalepí“ se na nádorové buňky, pokud jsou ve vzorku přítomné. Buňky s nanočásticemi je pak možné snadno izolovat pomocí magnetu a potvrdit tím přítomnost rakoviny. Nový test je velice citlivý a umožňuje diagnostikovat rakovinu i v případech, kdy je to jinak nesmírně obtížně.

University of Copenhagen