Problémy na Marsu: „Krtek“ robotického geologa InSight je opět venku z díry

01.11.2019 - Stanislav Mihulka

Ani druhý pokus o zavrtání tepelné sondy pod povrch Marsu nevyšel podle plánu. Operátoři mise InSight sestavují alternativní plán

<p>Kovový „krtek“ HP3 je bohužel opět na povrchu Marsu</p>

Kovový „krtek“ HP3 je bohužel opět na povrchu Marsu

Již je to téměř rok, co na povrch rudé planety dosedla americká robotická sonda InSight. Jejím cílem je provést co nejvíce pozorování a experimentů, které nám prozradí, jak vypadá vnitřek Marsu a také přispějí k pochopení vzniku a vývoje terestrických planet. Klíčové zařízené tohoto planetárního geologa ale bohužel pronásleduje smůla.

Jde o samopenetrační tepelnou sondu HP3 (Heat Flow and Physical Properties Package), které se přezdívá „krtek“. Sonda HP3 by se měla zavrtat asi 3 až 5 metrů pod povrch Marsu a pak pomocí popruhu s čidly měřit tepelný tok. Z takových měření chtějí vědci určit, jak se pod povrchem Marsu šíří teplo. Krtek má ale bohužel problémy.

Krtek je venku z nory

Sonda HP3 se pustila do práce letos v únoru. Dostala se do hloubky asi 30 cm a hlouběji to nešlo. Operátoři týmu InSight nedávno vypustili „krtka“ znovu, tentokrát s pomocí robotické končetiny sondy. Sonda se dostala asi do poloviny potřebné hloubky a pak se její postup opět zastavil. Teď je již podruhé zpět na povrchu rudé planety a operátoři se usilovně snaží vymyslet nějaké řešení.

TIP: Trable na Marsu: Robotický geolog InSight má problém s klíčovým přístrojem

Podle prvních odhadů by příčinou nových potíží sondy HP3 mohly být neobvyklé podmínky v zemině Marsu. Je to první podobná mise a prozatím jsme neměli s kopáním na Marsu žádnou zkušenost. Představitelé NASA zdůrazňují, že mise InSight navzdory problémům s „krtkem“ celkově probíhá podle plánu a přístroje jinak fungují velmi dobře.