Problémy SLS: Připravovaná megaraketa NASA je noční můrou logistiky

16.10.2018 - Stanislav Mihulka

Vývoj mohutné nosné rakety SLS trpí řadou problémů. Nejspíš opět dojde ke zpoždění i prodražení tohoto projektu

<p>Space Launch System</p>

Space Launch System

Vládní agentury a soukromé společnosti v dnešní době vyvíjejí hned několik těžkých nosných raket, pro vynášení velkých nákladů do vesmíru. Jednou z nich je i Space Launch System (SLS), megaraketa, na které pracuje americká vesmírná agentura NASA.

Podle nové zprávy inspekce NASA OIG (Office of Inspector General) ale vývoj nosné rakety SLS povážlivě vázne. Pravděpodobně dojde k dalšímu zpoždění a je prý nepravděpodobné, že by NASA stihla vypustit první raketu SLS do poloviny dvacátých let. První start rakety SLS byl přitom původně plánován na prosinec 2017. Stejně tak prý určitě dojde k dalšímu prodražení projektu a náklady na vývoj SLS podle zprávy v roce 2021 přesáhnou 8,9 miliard dolarů (téměř 200 miliard Kč).

Zpoždění premiéry SLS

Vzhledem ke zpoždění je prý dost pravděpodobné, že NASA nestihne startovací okno připravované mise Exploration Mission 1 (EM-1), které se nachází mezi prosincem 2019 a červnem 2020. Tato mise by měla být prvním startem rakety SLS, která vynese nepilotovanou loď Orion na tři týdny ve vesmíru, včetně 6 dní na oběžné dráze kolem Měsíce.

TIP: Start rakety SLS se odkládá: Do vesmíru by měla odstartovat nejpozději v roce 2020

Největší díl zodpovědnosti za uvedené těžkosti podle inspektorů padá na hlavu společnosti Boeing, která vyrábí většinu komponent SLS. Boeing podle všeho podcenil management, technické záležitosti i logistiku, která je v případě rakety SLS velmi komplikovaná. Boeing například chronicky trpí nedostatkem potřebné pracovní síly.