Proč jsou muži častěji ohroženi rakovinou? Na vině jsou podle vědců biologické faktory

15.08.2022 - Stanislav Mihulka

Hlavním důvodem častějšího výskytu rakoviny u mužů jsou podle vědců biologické faktory – pohlavní hormony a rozdíly ve fungování imunity

<p>Pokud jde o rakovinu, slabším pohlavím jsou muži. <em>(foto: Shutterstock)</em></p>

Pokud jde o rakovinu, slabším pohlavím jsou muži. (foto: Shutterstock)

Lékaři si již dávno všimli, že se u mužů objevuje více nádorů než už žen. Rozdíl je tak nápadný, že ho nelze přehlédnout. Pokud jde o vysvětlení, donedávna byl nepoměr mezi muži a ženami v rakovině připisován především rozdílnému životnímu stylu, od kouření, alkoholu a tučných jídel až po riziková zaměstnání.

V poslední době se ale začínají objevovat důkazy, že v rozdílném ohrožení mužů a žen rakovinou hrají podstatnou roli biologické faktory. Potvrzuje to i nedávný rozsáhlý výzkum amerického výzkumného týmu, který vedla Sarah Jacksonová z Národního institutu pro rakovinu, jehož výsledky v těchto dnech publikoval časopis Cancer.

Rakovina a pohlaví

Badatelé analyzovali zdravotní záznamy téměř 300 tisíc účastníků dlouhodobé studie, která se zabývá vztahem mezi stravou a rakovinou. Zaměřili se přitom na rizika související s výskytem 21 typů nádorů, které se mohou vyskytovat u obou pohlaví (tj. nikoliv například nádory varlat nebo vaječníků). Do výzkumu zahrnuli kromě pohlaví také celou řadu dalších faktorů, včetně rizikových chování, tělesných rozměrů, životního stylu a rodinné historie.

Ukázalo se, že jen dva ze zkoumaných 21 nádorů jsou častější u žen než u mužů – nádory štítné žlázy a močového měchýře. Pokud jde o muže, v případě některých nádorů měly nebiologické faktory téměř 50% vliv na jejich výskyt, například u rakoviny plic. U řady dalších nádorů, jako například nádoru slinivky, ale měly nebiologické faktory vliv pouze z 10 procent.

TIP: Ženské mozky jsou podle neurologů v průměru o 3,8 roku mladší než ty mužské

Jak potvrzuje Jacksonová: „Vše nasvědčuje tomu, že existují biologicky dané rozdíly v riziku různých typů nádorů, které nelze připsat chování a prostředí,tvrdí Sarah Jacksonová z amerického Národního onkologického ústavu. A o jaké biologické faktory tedy jde? To zatím není úplně jasné. Mezi hlavními podezřelými je vliv pohlavních hormonů, především testosteronu a estrogenu, a také rozdíly ve fungování imunity u mužů a žen.