Proč se Mirandě přezdívá Frankensteinův měsíc?

09.07.2022 - Michal Švanda

Uranův nejmenší měsíc vypadá jako Frankenstein. Podle dřívějších teorií měl být jeho podivný vzhled výsledkem vesmírných kolizí, skutečným viníkem je ale zřejmě Uran sám

<p>Měsíc Miranda, jak jej vyfotografovala sonda Voyager 2. <em>(foto: NASA/JPL-Caltech, CC0)</em></p>

Měsíc Miranda, jak jej vyfotografovala sonda Voyager 2. (foto: NASA/JPL-Caltech, CC0)

Miranda, téměř kulové těleso o průměru necelých 240 km, obíhá Uran ve vzdálenosti asi 130 000 km. Objevil ji slavný astronom Gerard Kuiper roku 1948 a v rodině měsíců planet Sluneční soustavy jde o zcela výjimečný objekt. Na fotografiích Mirandu poznáme na první pohled: Vypadá totiž jako rozbitá na několik kusů a znovu poskládaná bez návaznosti na původní pozici jednotlivých částí – podobně jako Victor Frankenstein stavěl své monstrum z nejrůznějších dílů. Na Mirandě se nachází obrovské kaňony, z nichž některé jsou až 12× hlubší než americký Grand Canyon, obrovské impaktní krátery i obří útesy.

TIP: Fakta o měsících Uranu: 216 let hledání a nových objevů

Jak tedy podivný, převážně ledový souputník vznikl? Podle hypotézy katastrofického impaktu skutečně došlo k jeho rozbití a následnému novému poskládání. Proti naopak hovoří důkazy o vnitřní diferenciaci tělesa. Dnes každopádně převažuje názor, že se slapovým ohřevem tavilo ledové nitro, načež materiál v mohutných konvektivních bublinách pronikal na povrch a postupně utvářel bizarní terén.