Proč většina mláďat přichází na svět na jaře?

29.06.2022 - Barbora Jelínková

V oblastech s mírným podnebím se jaro pojí s novými začátky. Proč většina mláďat přichází na svět na jaře?

V oblastech s mírným podnebím se jaro pojí s novými začátky. Sníh taje, ze země vykukují první květiny a při procházce vás nejspíš doslova ohluší zpěv ptáků. Zmíněné roční období se svým přívětivějším počasím zkrátka nabízí mláďatům lepší šance na přežití, než kdyby přišla na svět jen o pár týdnů dřív. Navíc se dny pomalu prodlužují, což dává rodičům delší čas na zajišťování potravy pro hladové potomstvo. Kromě toho se probouzí celá příroda a poskytuje živočichům dostatek zdrojů v podobě zeleně, hmyzu i dalších tvorů na nižších stupních potravního řetězce.

TIP: Supermatky živočišné říše: Fascinující matematika zachování rodu

V českých lesích na jaře nejspíš narazíte zejména na kolouchy, mladé zajíce a muflony či divoká selata. Ve městě pak půjde především o ptáčata, stejně tak ale v této části roku přivádí na svět mladé řada hospodářských zvířat. Zároveň se jedná o období zrodu a líhnutí ryb, obojživelníků i plazů, takže se rybím potěrem a pulci bude hemžit téměř každá stojatá voda – totéž ovšem platí pro larvy komárů a jiného dotěrného hmyzu.