Proměna rudé planety? Mars si možná tvoří ze svých měsíců prstence

24.02.2017 - Stanislav Mihulka

Sonda MAVEN zjistila, že Mars obklopuje malé množství prachu z měsíců Phobos a Deimos

Prstence -<p>Bude mít Mars v budoucnu prstence?</p>
Prstence -

Bude mít Mars v budoucnu prstence?

Ve Sluneční soustavě se prstencem pyšní pouze Saturn, méně výrazné prstence ale můžeme nalézt i u Jupiteru, Uranu a Neptunu. V budoucnosti se k nim možná připojí i Mars.

Mars získá nečekanou ozdobu

Podle výzkumu indického vědce Jayeshe Pabariho a jeho kolegů na tam už rudá planeta vlastně „pracuje“. Měření americké meziplanetární sondy Mars Atmosphere and Volatile Evolution (MAVEN) ukazují, že prach, který ve velké výšce obklopuje Mars, je z malé části tvořen materiálem z měsíců Deimos a Phobos.

TIP: Jak vznikly prstence Saturnu?

Astronomové už dlouho věří, že by Mars mohl být obklopen jemným prstencem prachu a drobné suti ze svých měsíců. Až doteď ale nikdo existenci takového prachu nedokázal.

Zvláště měsíc Phobos je zřejmě odkázán k tomu, že ho Mars během příštích 20 až 70 milionů let přitáhne. V jednu chvíli se Phobos k planetě přiblíží natolik, že se rozpadne. V té chvíli zřejmě vytvoří prstenec, který pak bude na nějaký čas ozdobou rudé planety.

New Scientist, Icarus