Proti obezitě: Bakterie umí vyrobit protein k odstranění tuku z krve

25.03.2020 - Stanislav Mihulka

Lidský protein APOA5 dovede vyčistit krev od nadbytečných tuků z potravy. Nově ho bude možné vyrábět uměle

<p>Vedoucí výzkumu v Cincinnati Sean Davidson</p>

Vedoucí výzkumu v Cincinnati Sean Davidson

Lidské tělo tuky potřebuje. Není ale tajemstvím, že příliš mnoho tuků zdraví naopak škodí. Triglyceridy z rostlinných olejů a živočišných tuků, které kolují naším krevním oběhem, mohou snadno ohrožovat lidské zdraví.

Když tělo pojme více tuků, než kolik jich skutečně potřebuje pro pokrytí spotřeby energie, což v dnešní době plné fastfoodů není žádný problém, vytvoří z nich právě triglyceridy. Tyto látky se ukládají v tukové tkáni, a také často putují právě v krevním oběhu. Když jich je v krvi nadměrné množství, podílejí na rozvoji obezity, diabetu nebo třeba kardiovaskulárních onemocněních.

Proteinová sklizeň na bakteriálních farmách

Lidské tělo si naštěstí umí s triglyceridy poradit – k jejich regulaci slouží protein apolipoprotein A5 (APOA5), který za normálních okolností vyrábějí játra. Problém ale nastává u lidí s poruchou funkce jater, případně u takových, kteří mají hladinu triglyceridů abnormálně vysokou. Vyřešit by to mohly léky s obsahem proteinu APOA5, anebo léky, které by produkci tohoto proteinu dokázaly stimulovat. Odběr proteinu od zdravých pacientů ale není úplně jednoduchý.

TIP: Na stopě původce obezity: Za přejídání může specifický protein savců

Vědcům se nyní podařilo „vypěstovat“ protein uměle. Vložili část lidského genomu do geneticky upravených bakterií, které dokážou protein APOA5 produkovat. Pro vědce to znamená podstatně lepší přístup k dostatečně velkému množství tohoto proteinu a významný krok při vývoji účinného preparátu. Dosavadní pokusy na myších ukazují, že uměle generovaný APOA5 funguje stejně dobře, jako ten lidský.