Průlom v léčbě: Implantované kmenové buňky se spojují s neurony míchy

Vědci poprvé pozorovali funkční propojení mezi kmenovými buňkami implantátu a neurony poškozené míchy

16.08.2020 - Stanislav Mihulka

Léčba poranění míchy představuje jednu z největších výzev současné medicíny. Pracuje na tom celá řada výzkumných a lékařských týmů po celém světě a využívají k tomu nejmodernější technologie i objevy. Nejnovějším úspěchem v tomto směru je výzkum týmu medicíny americké University of California San Diego.

Mark H. Tuszynski a jeho spolupracovníci použili neurální kmenové buňky a v experimentech s nimi „zalátovali“ poškozenou míchu u laboratorních myší. Pak pomocí specializované a nedávno zdokonalené metody takzvaného vápníkového zobrazování, která dokáže sledovat přenos signálů neurony, pozorovali další vývoj léčené míchy.

TIP: Úspěšná léčba: Lidské kmenové buňky pomohly paraplegickým potkanům chodit

Vápníkové zobrazování v tomto případě úplně poprvé potvrdilo, že mezi implantovanými neurálními kmenovými buňkami a původními neurony v poškozené míše skutečně vznikají funkční spojení. To je zásadní zjištění, které otevírá cestu budoucí léčbě poškozené míchy pomocí implantátů z kmenových buněk. Výzkum je teprve v počátcích a vše bude nutné ověřit u lidských pacientů, naděje lidí s poškozenou míchou ale zase o něco vzrostly.

UC San Diego National Center for Microscopy and Imaging, Shutterstock