Průlom v léčbě: Pacient poprvé dostal přeprogramované buňky od dárce

06.04.2017 - Stanislav Mihulka

Genetičtí inženýři udělali z kůže dárce buňky sítnice. Teď zachrání zrak japonskému seniorovi

Lidské oko -<p>Pacienti s poškozeným zrakem teď budou mít možnost léčby kmenovými buňkami od dárce</p>
Lidské oko -

Minulý týden se odehrála významná událost v medicíně. Šedesátiletý japonský pacient Yasuo Kurimoto, který trpí věkem podmíněnou makulární degenerací, se stal prvním příjemcem přeprogramovaných kmenových buněk od dárce.

Po asi hodinové operaci Kurimoto získal buňky, které byly původně kožními buňkami někoho jiného. Genetičtí inženýři přeprogramovali tyto buňky tak, že se z nich staly kmenové buňky, z nichž mohou vzniknout prakticky jakékoliv buňky lidského těla.

TIP: Vědci transplantovali lidské kmenové buňky primátům s poškozenou sítnicí

V tomto případě se z kmenových buněk staly buňky sítnice. Japonský pacient dostal injekci s celkem 250 tisíci buňkami. Makulární degeneraci mu sice úplně nevyléčí, ale měly by zastavit postup choroby.

IFL Science, Nature