První česky pojmenovaná planeta nese jméno Macropulos a obíhá hvězdu Absolutno

19.12.2019 - Stanislav Mihulka

Exoplaneta, kterou Česku přidělila Mezinárodní astronomická unie (AUI) v Paříži, získala jméno. V hlasování veřejnosti zvítězil název Makropulos.

<p>Planeta Macropulos obíhá hvězdu Absolutno</p>

Planeta Macropulos obíhá hvězdu Absolutno

Mezinárodní astronomická unie (IAU) nedávno uskutečnila rozsáhlou celosvětovou kampaň s pojmenováváním vybraných exoplanet a hvězd. U příležitosti stého výročí svého založení IAU oslovili obyvatele 112 zemí světa, kteří poslali celkem 420 tisíc hlasů pro 360 tisíc původně navržených jmen.

Lidé v každé zemi vybírali jméno pro svou národní planetu, a také pro hvězdu, okolo které planeta obíhá. Ve všech případech jde o plynné obry o hmotnosti mezi jednou desetinou a desetinásobkem hmoty Jupiteru. Hvězdy přitom byly zvoleny tak, aby byly v dané zemi pozorovatelné, a to již s malým dalekohledem.

První česká exoplaneta

V České republice lidé poslali celkem 1 700 návrhů, z nichž porota vybrala 9 finalistů. Mezi nimi se rozhodlo opět hlasováním, kterého se zúčastnilo téměř 4 500 zájemců. Daleko nejvíce hlasů přišlo pro jméno Cimrman, ale po Járovi Cimrmanovi je již pojmenovaná planetka, takže ho organizátoři museli vyřadit.

TIP: Úspěch dobrovolníků: Amatérští vědci objevili superzemi v obyvatelné zóně

V České republice jsme pojmenovali horký jupiter XO-5b, který obíhá žlutého trpaslíka XO-5 v souhvězdí Rysa, vzdáleného od nás asi 910 světelných let. Nakonec zvítězilo jméno pro exoplanetu Macropulos a její hvězda se teď jmenuje Absolutno. Oba názvy pocházejí ze slavných děl Karla Čapka. Pokud jde o další země, například v Irsku zvítězila jména mytologických psů Bran a Tuiren z irských legend. V Malajsii si lidé nejvíce oblíbili názvy drahých kamenů Baiduri a Intan (česky diamant), zatímco v Jordánsku vyhrála jména velkého vádí Wadirum a dávného města Petra.

AV ČR