První italské tanky FIAT 2000 a FIAT 3000: Vylepšená francouzská předloha

Stejně jako další velmoci odbyla si také Itálie v době první světové války svou „obrněnou premiéru“. Tak se zrodil pozoruhodný těžký tank FIAT 2000. Pozici hlavního typu však nakonec zaujal lehký FIAT 3000

21.05.2017 - Lukáš Visingr



Nejvýznamnějším důvodem, kvůli němuž skončila produkce vozidel FIAT 2000 po dodání pouhých šesti kusů, byl příchod nového tanku FIAT 3000. Přestože na italskou armádu obři o váze 40 tun skutečně zapůsobili, hledala inspiraci i v zahraničí. V arzenálu Velké Británie a Francie mohla vnímat postupný odklon od těžkých gigantů směrem ke středním či přímo lehkým tankům.


Předchozí část: První italské tanky FIAT 2000 a FIAT 3000


Vylepšování francouzského vzoru

Jasnou „jedničkou“ se v té době stal francouzský Renault FT o váze okolo sedmi tun, jehož vzhled s nízkou korbou a otáčivou věží fakticky předznamenal koncepci drtivé většiny pozdějších tanků. Úspěšný stroj putoval do arzenálů mnoha dalších států včetně Itálie, jež si objednala hned sto lehkých obrněnců (a vedle nich i jeden střední Schneider CA1). Francouzi však dokázali dodat pouze tři kusy (a onen jediný schneider). Armáda italského království proto iniciovala spuštění licenční výroby modifikovaného Renaultu pod názvem FIAT 3000.

Z linek pak mělo sjet ohromujících 1 300 kusů, toto množství však srazil konec války na konečný objednaný počet jednoho sta vozidel. Italští konstruktéři však nemínili vsadit na pouhé kopírování francouzského vzoru. Intenzivní snaha po vylepšení Renaultova konceptu však způsobovala neúměrné protahování jeho výroby. Finální, skutečně dokonalejší verze pak opustila brány závodu až v roce 1920, sériová výroba se rozjela o rok později. Armáda tank přijala pod označením FIAT 3000 Model 1921.

FIAT 3000

  • Standardní osádka 2 muži
  • Bojová hmotnost 6 t
  • Celková délka 4,29 m
  • Celková šířka 1,85 m
  • Celková výška 2,2 m
  • Výkon motoru 37 kW
  • Max. rychlost 21 km/h
  • Dojezd na silnici 100 km
  • Max. síla pancíře 16 mm
  • Kanonová výzbroj 1×37 mm
  • Kulometná výzbroj 2×6,5 mm 

Od původní podoby se lišil mimo jiné silnějším motorem FIAT, který mu propůjčoval více než třikrát větší rychlost oproti renaultu. Zlepšila se i výzbroj – věž teď nesla lafetovanou dvojici 6,5mm kulometů oproti jedné zbrani u francouzského vzoru. Italská armáda tlačila i na stavbu verze s 37mm kanonem. Tu však továrna dokončila až v roce 1930 pod jménem FIAT 3000 Model 1930.

Vzniklo okolo 50 kusů, z nichž část skončila jakožto exportní zboží do Dánska, Albánie, Lotyšska a paradoxně také Habeše, proti níž Italové své lehké tanky později s vervou nasadili. Vlastní armáda je omezeně používala dokonce i během druhé světové války, ačkoliv se jejich bojová hodnota samozřejmě už dávno razantně propadla.

  • Zdroj textu

    I. světová II/2015

  • Zdroj fotografií

    Wikipedia


Další články v sekci