Radioteleskop LOFAR odhalil jedno z tajemství slunečních erupcí

22.02.2019 - Stanislav Mihulka

Výzkum extrémně silné sluneční erupce poodkryl procesy, které se za těmito monumentálními jevy skrývají

Mezinárodní výzkumný tým v čele s irskými a finskými badateli v těchto dnech ohlásil významný objev, který se týká slunečních erupcí. S využitím dat irského radioteleskopu LOFAR (Low Frequency Array), a také snímků od sond NASA, NOAA a ESA se jim podařilo prokázat, že během slunečních erupcí může dojít k urychlování částic slunečního větru na několika místech Slunce zároveň.

Slunce je daleko nejbližší hvězda k Zemi. A jak to mezi hvězdami bývá obvyklé, není právě moc klidné. Na povrchu Slunce se objevují sluneční skvrny, často mnohem větších rozměrů, než je Země, které představují ohromné zdroje nashromážděné energie. A právě v těchto místech také obvykle na Slunci začínají erupce. Během nich se urychlují částice až na rychlosti blízké rychlosti světla.

Pozorování sluneční erupce

Sluneční erupce jsou ohromující výtrysky energie a miliard tun horkého plazmatu, které letí do Sluneční soustavy rychlostí milionů kilometrů za hodinu. Vědci prostudovali jednu obzvláště silnou sluneční erupci, k níž došlo 10. září 2017, brzy poté, co byla v Irsku uvedena do provozu zdejší stanice radioteleskopů LOFAR.

TIP: Vesmírná observatoř SDO pozorovala aktivní oblast na Slunci se spoustou erupcí

Výsledky výzkumu jsou velmi cenné a představují důležitý zdroj informací o mechanismech vzniku a fungování slunečních erupcí. V budoucnu by mohly přispět ke kvalitnějším předpovědím sluneční aktivity a také toho, jak sluneční erupce ovlivní planetu Zemi.

Kdy přijde supererupce?

V roce 1859 zasáhla Zemi tak silná sluneční erupce, že vzplály telegrafy a polární záře byla vidět i na Kubě a na Havaji. V dnešní době by taková super erupce zničila satelity a elektrické rozvodné sítě, což by zřejmě hluboce zasáhlo celou civilizaci. Vědecké výpočty naznačují, že na hvězdě podobné Slunci se super erupce objeví v průměru jednou za 350 let. Ta příští by seak mohla objevit již v příštím století.