Vesmírná observatoř SDO pozorovala aktivní oblast na Slunci se spoustou erupcí

Sluneční erupce jsou nesmírně energetické, divoké, ale zároveň krásné

04.06.2018 - Stanislav Mihulka

Americká vesmírná solární observatoř SDO (Solar Dynamics Observatory) pečlivě pozoruje Slunce. Nedávno poslala krásné záběry aktivní oblasti na povrchu naší hvězdy, s řadou malých slunečních erupcí.

Sonda pořídila tyto snímky v oblasti nejtvrdšího ultrafialového záření před pár dny, 23. až 25. května (2018). Na záběrech jsou velmi pěkně patrné magnetické siločáry erupcí o délce mnohokrát přesahující velikost naší planety, podél kterých putují elektricky nabité částice.

Erupce o síle miliard megatun TNT

Sluneční nebo obecně hvězdné erupce jsou vlastně exploze ve sluneční atmosféře, jejichž energie odpovídá miliardám megatun TNT. Dochází k nim při náhlém uvolnění energie magnetického pole v blízkosti povrchu hvězdy. Sluneční erupce vytvářejí záření podél celého elektromagnetického spektra, od nejdelších rádiových vln až po nejkratší vlny záření gama.

TIP: Hnědý trpaslík překvapil: Odpaluje erupce silnější než Slunce

Naše Slunce umí odpálit pořádné erupce. Kdyby nějaká z těch skutečně velkých a intenzivních zasáhla Zemi, mohla by napáchat nedozírné škody, především na satelitech a na rozvodech elektrické energie. Červení trpaslíci, jako je například nejbližší hvězda Proxima b, ale dovedou vystřelit ještě mnohem extrémnější erupce, než jaké zatím známe u Slunce. Doufejme jen, že taková zdrženlivost našemu Slunci vydrží i do budoucna.

SDO/NASA