Hnědý trpaslík překvapil: Odpaluje erupce silnější než Slunce

20.06.2016 - Stanislav Mihulka

Nevýrazný objekt na pomezí hvězdy a planety dovede pořádně zdivočet. Šokoval astronomy mohutnými erupcemi

Odborníci považují hnědé trpaslíky za neúspěšné hvězdy. Jsou to podhvězdné objekty o hmotnosti 13 až 80 násobků planety Jupiter, v nichž se nezažehla termonukleární reakce, která je typická pro hvězdy.

Hnědí trpaslíci mají vlastnosti, které je řadí někam na pomezí mezi hvězdou a planetou, a obvykle toho od nich mnoho neočekáváme. Astronomové Delawarské univerzity ale překvapeně zjistili, že zdání může klamat.

Nedávno objevili hnědého trpaslíka 2MASS 0335+23, který je šokoval intenzivními „hvězdnými“ erupcemi. Badatelé to o něm vyčetli z dat vesmírného teleskopu Kepler. Tento hnědý trpaslík očividně dovede odpálit erupce, které předčí výkony našeho Slunce.

TIP: Je hnědý trpaslík hvězdou?

Hnědý trpaslík 2MASS 0335+23 je vzhledem k délce existence podobných objektů velice mladý. Vznikl teprve před 23 miliony let. Jeho erupce zřejmě vznikají působením energie magnetického pole, tak jako u plnohodnotných hvězd.

University of Delaware