Raketa SLS pro měsíční misi Artemis zamířila na startovací rampu

19.03.2022 - Martin Reichman

Nosná raketa SLS a kosmická loď Orion zamířily k historickému odpališti Launch Pad 39B na Kennedyho vesmírném středisku. Raketu zde čeká „mokrý test“

<p>Crawler transporter CT-2 s raketou SLS a kosmickou lodí Orion na cestě k odpališti Launch Pad 39B.</p>

98 metrů vysoká a 2,6 milionu kilogramů vážící raketa SLS (Space Launch System) zamířila na startovací rampu floridského Kennedyho vesmírného střediska. Zhruba šestikilometrový úsek z budovy Vehicle Assembly Building (VAB) na odpaliště Launch Pad 39B raketa zvládne za 11 hodin. Raketu, která má v květnu nebo v červnu letošního roku vynést kosmickou loď Orion k nepilotované misi Artemis I, zde čeká „mokrý test“ – Wet Dress Rehearsal, zkušební naplnění nádrží rakety palivem, po kterém nenásleduje zážeh, ale opětovné vypuštění.

Těžkotonážní pásovec

Na historické odpaliště raketa putuje na pásové plošině crawler transporter CT-2. Jde o impozantní stroj, který NASA používala například k transportu raket Saturn V a Saturn IB během programů Skylab a Apollo-Sojuz. Obří dopravník za 14 milionů amerických dolarů byl v době svého vzniku (1965) největším pásovým vozidlem na světě – na délku měří 40 metrů a široký je 35 metrů.

Crawler Transporter 2 (CT-2) na cestě z odpaliště zpět do budovy VAB (foto: NASA, Leif Heimbold, CC BY-SA 4.0)

Hlavní předností crawleru není rychlost, ale jeho síla – dokáže se pohybovat rychlostí 3,2 kilometru v hodině, pokud je prázdný, s nákladem okolo 1,6 km/h. Impozantní je jeho spotřeba – na šest a půl kilometru dlouhou cestu z budovy Vehicle Assembly Building k odpališti Launch Pad 39B spořádá přibližně 2 500 litrů nafty. Přestože vyjížďky crawleru jsou poněkud monotematické, rozhodně se nefláká – k dnešnímu dni má podle údajů NASA na svém tachometru úctyhodných 3 806 kilometrů. Svou obvyklou trasu tak musel urazit bezmála 300×.

TIP: Zpoždění NASA: Přistání na Měsíci v roce 2024 zřejmě nebude možné

Raketa SLS má na odpališti strávit zhruba měsíc, přičemž samotný palivový test ji čeká zhruba za 14 dnů. Poté ji těžkotonážní pásovec CT-2 opět přepraví do Vehicle Assembly Building, kde proběhnou poslední kontroly před plánovaným startem.