Redlichia rex byla královnou trilobitů kambrijského moře

15.06.2019 - Stanislav Mihulka

Více než třiceticentimetrový trilobit děsil australské moře na počátku prvohor

<p>Redlichia, královna kambrijského oceánu</p>

Redlichia, královna kambrijského oceánu

Dlouho předtím, než na Zemi vládli dinosauři, patřila tato planeta tvorům, kteří žili v oceánu. Byli mezi nimi i trilobiti, dávní členovci, kteří se objevili na počátku prvohor v období kambria a zmizeli v největším masovém vymírání všech dob, na konci permu

Paleontologové nedávno objevili a popsali nový druh trilobita, který se podle nich stal obdobou slavného T. rexe mezi dinosaury. Redlichia rex pochází z fosilních vrstev z období kambria na Klokaním ostrově u pobřeží Jižní Austrálie. Asi třiceticentimetrové stvoření z našeho pohledu možná nevypadá příliš „královsky“, tehdy to ale byl obr. Redlichia je zhruba dvojnásobné velikosti oproti doposud známým australským trilobitům té doby.

TIP: Nejstarší na světě: Primitivní trilobiti měli oči už před 530 miliony let

Redlichia je také na první pohled velmi výrazně otrněná. Její trny jsou větší a výhružnější, než je jinak u trilobitů obvyklé. Vědci se domnívají, že tento velký trilobit žil jako predátor, který lovil menší druhy trilobitů a podobnou kořist. Také je možné, že se jednalo o kanibaly, kteří nepohrdli menšími jedinci svého druhu.