Řešení opiátové krize: Vědci jsou na stopě nové generace léků proti bolesti

16.10.2019 - Stanislav Mihulka

Látka z plísně nalezené v bahně řeky by se mohla stát bezpečnějším nástupcem dnešních opiátů

Spojené státy a řada dalších zemí světa čelí opiátové krizi. Opiáty jsou sice velmi účinné proti bolesti, jsou ale i relativně snadno dostupné a vyvolávají těžkou závislost, která může končit i smrtí. Řešením by byl vývoj nových léků proti bolesti, které by byly stejně účinné jako opiáty, ale nezpůsobovaly by takové škody.

Australští vědci nedávno zjistili, že jedna látka, která pochází z plísně rodu Penicillium, má chemickou strukturu, díky níž se může vázat k opioidním receptorům, stejně jako opiáty. Tato plíseň přitom žije v bahně při ústí řeky Huon, která se nachází na Tasmánii, z pohledu Evropana prakticky na konci světa.

TIP: Děsivá realita: V USA strmě roste počet předávkování opiáty

Je to úplně poprvé, kdy jsme u mikrobů objevili něco, co působí na opioidní receptory. Vědci tuto látku upravili, aby byla ještě účinnější jako lék proti bolesti a její novou verzi pojmenovali bilaktorfin. Sice zřejmě stále může vyvolávat závislost, na rozdíl od běžných opiátů ale neovlivňuje dýchání, což zásadně snižuje riziko úmrtí při předávkování. Bohužel cesta k bezpečnějšímu léku bude ještě dlouhá – bilaktorfin teď čeká přibližně deset let testování, než by se mohl dostat mezi pacienty.